Naprawa automatycznych skrzyń biegów - o czym warto pamiętać?

Radio RAM | Utworzono: 17.11.2023, 12:32 | Zmodyfikowano: 17.11.2023, 12:32
A|A|A

Materiał Sponsora

 

Automatyczne skrzynie biegów - czym się charakteryzują?

Konstrukcja automatycznych skrzyni biegów jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, niż skrzyń manualnych. Z tego też powodu zwiększa się prawdopodobieństwo powstania usterki skrzyni biegów. Dzięki regularnym przeglądom oraz wymianie oleju można zachować cały układ w dobrym stanie. Aby wykonać naprawę poprawnie, wymaga się pomocy wykwalifikowanej kadry, jak również użycia dedykowanego do tego sprzętu. To specjalistyczny sprzęt do automatycznej skrzyni biegów.

Wśród automatycznych skrzyń może nastąpić kilka sygnałów, że skrzynia biegów uległa uszkodzeniu. Pierwszy sygnał sugerujący uszkodzenie skrzyni, to kiedy dochodzi do szarpnięcia przy zmianie biegu. Alarmujące sygnały, które mogą wskazywać na problemy z pracą „automatu” to przykładowo:

  • zapach spalenizny – w przypadku wyczucia zapachu spalenizny, powinien być to alarm i może świadczyć, że przegrzał się olej przekładniowy. Może być to skutek niskiego wskaźnika oleju lub też, gdy wprowadzany olej jest złej jakości. Przekłada się to nieprawidłową pracę mechanizmu, a w efekcie doprowadza do poważnych uszkodzeń.
  • wyciek oleju – w przypadku gdy widoczny jest znaczny wręcz drastyczny spadek oleju przekładniowego, może być to wyciek. Wśród skrzyń biegów może to oznaczać nieszczelność układu, bo skrzynia automatyczna nie zużywa oleju, a jego poziom powinien być stały.
  • poślizg na sprzęgłach – jeżeli w sytuacji, gdy zwiększa się liczbę obrotów, silnik wydaje hałas, a auto nie zyskuje szybkości, może być to problem, a dokładnie ślizganie się wewnętrznych sprzęgieł.
  • problemy przy zmianie biegów – jeżeli zmieniając biegi nie następuje to płynnie (czyli wyczuwa się szarpnięcie albo problemy z wybieraniem biegów), może to świadczyć o problemie z dźwignią biegów.
  • zapalona kontrolka silnika – w przypadku, gdy zapali się jedna z kontrolek silnika, skrzynia biegów może być uszkodzona

Co ciekawe najtrwalsze automatyczne skrzynie biegów to te hydrauliczne, które wykorzystuje się w autach sprzed ponad 20 lat. Niektóre modele skrzyń mogły przejechać bez naprawy prawie 700 000 kilometrów.

Co ważne, naprawa automatycznych skrzyń biegów powinna być poddana diagnostyce pojazdu.


Pielęgnacja automatycznej skrzyni biegów

Aby automatyczne skrzynie biegów miały dłuższą żywotność warto przestrzegać kilku zasadniczych reguł.

  • Nie należy wrzucać trybu N w trakcie postoju na światłach oraz gdy się jedzie

  • Nie należy jeździć dynamicznie od razu po uruchomieniu zimnego silnika

  • Nie należy ruszać agresywnie z miejsca wraz z pełną mocą

  • Wymień olej w skrzyni biegów, kiedy przejedziesz około 60 000 kilometrów

  • Staraj się nie holować uszkodzonego samochodu, w przypadku gdy nie jest to faktycznie konieczne - zagraża to tym, że wśród skrzyń biegów może dojść do awarii

  • Nie uruchamiaj samochodu na pych

  • Skieruj się do serwisu, gdy skrzynia automatyczna zaczyna dziwnie działać

Wśród automatycznych skrzyń biegów powinna być to podstawa w użytkowaniu.


Naprawa automatycznych skrzyń biegów - od czego zależą koszty?

Serwisy automatycznych skrzyń biegów są dostępne na terenie całej Polski. Ceny naprawy skrzyń biegów zależne są również od lokalizacji warsztatu. Cena za naprawę może osiągać kwoty od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Zależne jest to od rodzaju skrzyń biegów (klasyczna/dsg/cvt), jak również od typu usterki. Uszkodzony może być np. komputer, który steruje pracą skrzyni, elektrozawory, sprzęgło hydrokinetyczne czy łańcuch w przypadku CVT. W przypadku automatycznych skrzyń ważna jest regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego. Później sama naprawa może nie być tak tania, często to koszt większy niż kapitalny remont silnika, a zakup skrzyni biegów jest wydatkiem o wartości nawet 1/3 ceny całego auta.

Przykładem profesjonalnego serwisu, który oferuje serwis, naprawę i regeneracje skrzyń oraz udziela gwarancji dla klientów indywidualnych, jest JP Skrzynie Automatyczne.

Przykładowe wyceny za dane usługi to np. za adaptację skrzyni biegów od 400 złotych; statyczna wymiana oleju to koszt od 600 do 1 200 złotych. Za dynamiczną wymianę oleju można zapłacić od 1 000 do 2 800 złotych. Naprawa skrzyń CVT to koszt od 10 000 do 15 000 złotych w zależności od modelu. Jeżeli chodzi o regenerację sprzęgła hydrokinetycznego należy się liczyć za zapłatą u mechanika od 3 000 do 5 000 złotych. Naprawą automatycznej skrzyni biegów zajmują się profesjonalne serwisy które oferują naprawę oraz udzielają gwarancji dla klientów indywidualnych. 

Naprawa skrzyni biegów powinna być oddana do serwisu, który ma wieloletnie doświadczenie i zespół cechuje profesjonalne podejście. Naprawa może potrwać w zależności od skrzyni od kilku godzin do kilku tygodni. Czasami serwis musi dokonać tylko wymiany oleju lub jest to szybka diagnostyka. Do tego używany jest dedykowany sprzęt monitorujący. Uzyskuje się i odnotowuje przez sterownik dane, a kolejno precyzyjnie rozpoznaje się ewentualne usterki oraz opisuje wszystkie zalecenia na temat dalszych napraw automatycznej skrzyni biegów.

Jak często decydujecie się na diagnostykę pojazdu z automatyczną skrzynią biegów? 

REKLAMA
To może Cię zainteresować