"Descensus Christi ad inferos" - apokryficzne oratorium w Piekarni [PODCAST]

Bartosz Synowiec, na podst. materiałów prasowych | Utworzono: 26.02.2020, 11:24 | Zmodyfikowano: 26.02.2020, 11:24
A|A|A

Rafał Augustyn, wrocławski kompozytor i kulturoznawca, pracował nad kompozycją inspirowaną starożytnym apokryfem od lat 90. Łaciński tekst opisuje pomijane przez kanoniczne teksty chrześcijańskie zdarzenia pomiędzy ukrzyżowaniem Chrystusa a jego Zmartwychwstaniem. Akcja opowieści rozpoczyna się wśród jerozolimskich Żydów, a następnie przenosi do otchłani Tartaru, gdzie Szatan więzi świętych ojców oraz pramatkę Ewę. Oratorium „Descensus Christi ad inferos” zostało ukończone i wykonane po raz pierwszy podczas XXIV Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu w 2016 roku. Wówczas to wykonujący partię Szatana Robert Pożarski zasugerował powstanie wersji scenicznej – na jej premierę według koncepcji inscenizacyjnej Jarosława Freta zapraszamy w lutym do Piekarni.

„Descensus Christi ad inferos” łączy wiele odmiennych stylistyk – począwszy od chorału, przez elementy orientalizujące i średniowieczną technikę motetową, aż po konwencje współczesne. Składają się one na całość zwartą i konsekwentną, wykorzystującą różnorodność do wzmocnienia scenicznego efektu. Oratorium rozpisane jest na trzy chóry: chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Chór im. Stanisława Krukowskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz kierowana przez Roberta Pożarskiego Schola Gregoriana Silesiensis. Partie postaci zostaną wykonane przez grono znakomitych solistów.

O oratorium opowiedział na naszej antenie jego kompozytor - Rafał Augustyn.

 

 

REKLAMA

To może Cię zainteresować