Światowy Dzień Pantomimy

Radio RAM na podst. mat. prasowych | Utworzono: 21.03.2018, 17:16 | Zmodyfikowano: 21.03.2018, 17:16
A|A|A

fot. Stefan Arczyński

Początki pantomimy sięgają VI–IV w. p.n.e. W czasach nowożytnych w Europie pantomima obecna była w występach tancerzy, akrobatów oraz aktorów teatrów jarmarcznych i komedii dell’arte. Koniec XVII i XVIII w. to rozkwit pantomimy we Francji i Anglii, gdzie tworzono swobodne gatunkowo duże formy cyrkowo-teatralne i pantomimy w teatrach stacjonarnych.

W pierwszej połowie XIX w. Jean Gaspard Deburau skodyfikował pantomimę na nowo, tworząc oryginalną postać Pierrota, którego charakteryzował biały kostium, czarna czapka, wybielona twarz podkreślająca mimikę. Popisy akrobatyczne i przerysowane sceny ustąpiły miejsca subtelniejszej formie pantomimy przekazującej filozoficzną refleksję nad kondycją człowieka. Pantomima XX wieku była materiałem do eksperymentu zarówno od strony formalnej, ale też artystycznej i intelektualnej.

Najważniejszymi twórcami pantomimy byli Jacques’a Copeau, Etienne’a Decroux i Marcela Marceau, jednak to Henryk Tomaszewski zmienił sposób myślenia o pantomimie tworząc ideę pantomimy zespołowej. W 1956 roku Tomaszewski podjął się pierwszych prób stworzenia nowego języka teatru ruchu, a powstały w 1958 Wrocławski Teatr Pantomimy do dzisiaj jest jedynym repertuarowym teatrem pantomimy w Polsce, który wciąż inspiruje kolejne pokolenia mimów.

Unikalność Wrocławskiego Teatru Pantomimy to efekt wypracowanego przez Tomaszewskiego studyjnego sposobu kształcenia mima totalnego. Poszukiwania prawdy (w) ruchu oraz nowych środków wyrazu, umożliwiły tworzenie choreodramów spektaklowych: widowisk o bogatej scenografii i oprawie muzycznej, w których  ruch nie jest prostym ekwiwalentem słowa, a syntezą doznań i wrażeń.

Osobliwe wizje reżyserskie i autorskie programy Tomaszewskiego przyniosły zespołowi wrocławskiej Pantomimy popularność w kraju i za granicą oraz liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach.

Od 2009 roku dyrektorem naczelnym Teatru jest Zbigniew Szymczyk. Obecna linia programowa WTP skupia się wokół zagadnień szeroko pojętego teatru fizycznego, wzbogacając środki pantomimy o różnorodne konwencje teatralne. W repertuarze Pantomimy znajdują się przedstawienia dedykowane publiczności dziecięcej i dorosłej. Zespół Teatru prowadzi również zajęcia warsztatowe i programy edukacyjne z zakresu pantomimy i  teatru ruchu.

REKLAMA

To może Cię zainteresować