Petenci skarżą się na kolejki w wydziale spraw obywatelskich. Wojewoda podejmuje działania

Dorota Kuźnik | Utworzono: 12.02.2018, 11:17 | Zmodyfikowano: 12.02.2018, 11:17
A|A|A

Gigantyczne kolejki, czas rozpatrywania spraw powyżej roku i brak możliwości zapytania kogokolwiek o swoją sprawę. Taka sytuacja spotyka obcokrajowców, którzy starają się o legalizację pobytu w Polsce w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim. Każdego dnia w kolejce od świtu czeka kilkadziesiąt osób, które nie tylko nie mają gwarancji, że zostaną obsłużone, ale też nie mogą porozmawiać z nikim, kto powiedziałby im na jakim etapie jest ich sprawa. Powody do tego mają, bo urzędnicy sami przyznają się, że rozpatrują sprawy dłużej niż zakłada to kodeks postępowania administracyjnego. Najgorsze jest jednak to, że uderzamy w dosłownie - zamknięte drzwi:

- Teraz w ogóle nie można się dostać bo kiedyś można było normalnie podejść, zapytać jak wygląda sprawa, teraz zamknęli korytarz, nie wpuszczają. 

Michał Śliz - Chechelski, zastępca kierownika Oddziału Legalizacji i Pracy tłumaczy, że zamknięcie korytarza było konieczne:

- Zamknięcie prawego skrzydła, w którym pracują inspektorzy, którzy merytorycznie rozstrzygają wnioski, ma tylko i wyłącznie na celu przyspieszenie rozpatrywania tych wniosków i umożliwienie inspektorom merytoryczną pracę. 

Sprawa ma się poprawić po zatrudnieniu nowych inspektorów, ale rekrutacja ich nadal trwa. W drugim kwartale roku w punkcie obsługi oprócz informacji, mają pojawić się także konsultanci, do których obcokrajowcy będą mogli zwrócić się bez wcześniejszego wezwania.

Są też osoby, które choć wniosek złożyły i czekają nawet po blisko rok, nadal nie dostały listownej odpowiedzi. Fizycznie z nikim skontaktować się nie można, bo jak mówią - inspektorzy są odgrodzeni:

- Do inspektora, w ogóle jest niemożliwe trafić. Jeżeli ktoś się zajmuje twoją sprawą, to nie możesz przyjść, drzwi są zamknięte. 

INFORMACJA DOLNOŚLĄSKIEGO URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO:

Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak podjął działania w zakresie poprawy obsługi Klienta w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu. Poniżej przedstawiamy harmonogram wdrażania podjętych działań:

  • II kwartał 2018 r. utworzenie dodatkowych stanowisk obsługi tzw. Doradców;
  • I kwartał 2018 r. wdrożenie nowego systemu zarządzania kolejkami - Wrocław do 30.03,
  • II kwarta 2018 r. system zarządzania kolejką wdrożony w delegaturach DUW,
  • II półrocze 2018 r. wdrożenie Portalu Operacyjno- Informacyjnego,
  • II półrocze 2018 r. realizacja inwestycji dofinansowanej ze środków UE (adaptacja dziedzińca na potrzeby sali obsługi klienta),
  • I kwartał 2018 r. - ogłoszenie dodatkowych naborów na nowe 25 etatów ds. postępowań dotyczących legalizacji pobytu i pracy

Jak tłumaczy Michał Śliz - Chechelski z urzędu wojewódzkiego - problem jest ogólnopolski, a jego powodem jest brak rąk do pracy. Na jednego inspektora przypada powyżej tysiąca spraw, przez co czas rozpatrywania wniosków jest dłuższy niż zakłada to kodeks postępowania administracyjnego. Cały czas trwa rekrutacja, a już za kilka miesięcy uruchomimy nowe stanowiska, dodaje urzędnik:

- W drugim kwartale 2018 roku, planowane jest, uruchomienie obsługi, ale będą to pracownicy przeszkoleni merytorycznie, którzy będą mogli udzielać informacji na wyższym poziomie zaawansowania informacji. 

Wariantem dla obcokrajowców, by nie czekać w aż tak długich kolejkach, jest wybranie się do delegatury w Wałbrzychu, Legnicy lub Jeleniej Górze. Tam obcokrajowców oczekujących na legalizację pobytu jest mniej, dzięki czemu jak zapewniają ich pełnomocnicy, sprawy rozpatrywane są znacznie szybciej.

REKLAMA

To może Cię zainteresować