Czwarta edycja American Film Festival

Radio RAM | Utworzono: 26.09.2013, 17:33
A|A|A

W programie tradycyjnie już dwie sekcje konkursowe, prezentujące najciekawsze dokonania amerykańskiego kina niezależnego – Spectrum (fabuły) oraz American Docs (dokumenty), a także sekcja Highlights z premierowymi pokazami specjalnymi uznanych twórców i retrospektywy filmowej klasyki.

Znamy już tytuły pierwszych filmów, które będzie można zobaczyć jesienią we Wrocławiu. W sekcji Highlights pokażemy At Any Price Ramina Bahraniego, który miał swoją premierę w konkursie głównym zeszłorocznego festiwalu w Wenecji. Uznany reżyser irańskiego pochodzenia (Człowiek z budką, Chop Shop) opowiada klasyczną historię konfliktu ojca i syna, który wybiera karierę kierowcy rajdowego zamiast udziału w tworzeniu rodzinnego imperium.

W rolach głównych wystąpili jeden z najpopularniejszych aktorów młodego pokolenia Zac Ephron, coraz częściej pokazujący swój talent w ambitnych projektach (ostatnio m.in. Pokusa), oraz Dennis Quaid. Kolejnym filmem z sekcji Highlights jest zbierający znakomite recenzje na festiwalu South By Southwest The Wait M Blasha – horror z Chloë Sevigny (Dzieciaki, American Psycho, Zodiak) opowiadający o dwóch siostrach, które po śmierci matki otrzymują tajemniczy telefon o jej rzekomym powrocie ze świata zmarłych.

W sekcji Spectrum zobaczymy najnowszy film starego znajomego, bohatera retrospektywy na 2. AFF – Joe Swanberga. Tym razem jeden z najciekawszych i najbardziej płodnych autorów amerykańskiego kina niezależnego opowie historię miłosnego czworokąta grupy przyjaciół, nie stroniących od dużej ilości alkoholu. W Drinking Buddies zobaczymy wiele znanych twarzy, m.in. Annę Kendrick (nominacja do Oscara za W chmurach), Olivię Wilde (serial Dr House, Tron: Dziedzictwo), Jake’a Johnsona (ubiegłoroczny laureat AFF Na własne ryzyko) oraz Rona Livingstona (Kompania braci, ostatnio Obecność).

Także w sekcji Spectrum obejrzymy nagrodzony na festiwalu SXSW A Teacher – połączenie thrillera psychologicznego z prowokacyjnym studium charakteru. Reżyserka Hannah Fidell analizuje relację Diany (gość 3. AFF Lindsay Burdge), młodej, atrakcyjnej nauczycielki z podmiejskiej szkoły średniej w Austin z jej nastoletnim uczniem, Erikiem (Will Brittain). Pozornie niewinny, przelotny romans okazuje się bardziej skomplikowaną, niebezpieczną emocjonalną zależnością. Kiedy Diana traci kontrolę nad emocjami, konfrontując się z tabu, przekracza kolejne granice. Krytycy zwracają uwagę na budującą postać Diany, pełną sprzeczności muzykę Briana McOmbera i opisujący ją styl zdjęć Andrew Droza Palermo, przywodzący na myśl oszczędny naturalizm braci Dardenne.

Zapraszamy na www.americanfilmfestival.pl oraz na fanpage festiwalu na Facebooku.

Wydarzeniem czwartej edycji American Film Festival (22-27 października) będzie przegląd Arcydzieła amerykańskiego kina. 90 lat Warner Bros. W programie sekcji znalazło się 14 produkcji – od pierwszego filmu dźwiękowego Śpiewak jazzbandu Alana Croslanda z 1927 roku po perfekcyjne wizualnie widowisko Christophera Nolana Incepcja sprzed trzech lat. Wszystkie filmy zostaną wyświetlone ze znakomitej jakości kopii cyfrowych.

W ramach przeglądu zostaną zaprezentowane jedne z najpopularniejszych filmów w historii, rzadko pokazywane na wielkim ekranie nieśmiertelne klasyki autorstwa mistrzów hollywoodzkiego kina, m.in. uwielbianą na całym świecie baśń Victora Fleminga Czarnoksiężnik z Oz z niezapomnianą Judy Garland, kpiący z amerykańskiego kina z czasu przełomu dźwiękowego musical Deszczowa piosenka Gene’a Kelly’ego i Stanleya Donena, słynny western komediowy Rio Bravo Howarda Hawksa z Johnem Waynem i Deanem Martinem, czy Tramwaj zwany pożądaniem Elii Kazana – wybitną adaptację dramatu Tennessee Williamsa z Marlonem Brando, Vivien Leigh i Kim Hunter.

Wrocławski przegląd będzie także okazją do obejrzenia kultowych filmów z lat 60. i 70., w tym Co się zdarzyło Baby Jane? – thrillera Roberta Aldricha z Bette Davis i Joan Crawford w genialnych rolach podstarzałych gwiazd Hollywoodu, dwóch arcydzieł Stanleya Kubricka – 2001: Odysei kosmicznej i Mechanicznej pomarańczy oraz jednego z najsłynniejszych i najbardziej przerażających horrorów w historii – Egzorcysty Williama Friedkina.

W programie także dwie rzadko pokazywane na dużym ekranie produkcje Stevena Spielberga z lat 80.: nakręcony na podstawie powieści Alice Walker Kolor purpury oraz rozgrywające się w czasie II wojny światowej Imperium słońca z młodziutkim Christianem Balem i Johnem Malkovichem; Co się wydarzyło w Madison County? Clinta Eastwooda z Meryl Streep oraz inspirowany opowiadaniem F. Scotta Fitzgeralda Ciekawy przypadek Benjamina Buttona Davida Finchera z Bradem Pittem w roli mężczyzny rodzącego się jako staruszek.

Sprzedaż karnetów festiwalowych rozpoczęta od 16 września na www.americanfilmfestival.pl

Lista filmów, które zostaną zaprezentowane w ramach przeglądu:

Śpiewak jazzbandu (Jazz Singer), reż. Alan Crosland, 1927

Czarnoksiężnik z Oz  (Wizard of Oz), reż. Victor Fleming, 1939

Tramwaj zwany pożądaniem (Streetcar Named Desire), reż. Elia Kazan; 1951

Deszczowa piosenka (Singin' in the Rain), reż. Stanley Donen, Gene Kelly, 1953

Rio Bravo, reż. Howard Hawks, 1959

Co się zdarzyło Baby Jane? (What Ever Happened to Baby Jane?), reż. Robert Aldrich, 1964

2001: Odyseja kosmiczna (2001: A Space Odyssey), reż. Stanley Kubrick, 1968

Mechaniczna pomarańcza (A Clockwork Orange), reż. Stanley Kubrick, 1971

Egzorcysta (Exorcist), reż. William Friedkin, 1973

Kolor purpury (Color Purple, The), reż. Steven Spielberg, 1985

Imperium słońca (Empire of the Sun), reż. Steven Spielberg, 1987

Co się wydarzyło w Madison County? (Bridges of Madison County), reż. Clint Eastwood, 1995

Ciekawy przypadek Benjamina Buttona (Curious Case of Benjamin Button), reż. David Fincher,2008

Incepcja (Inception), reż. Christopher Nolan, 2010

REKLAMA