Joga jako remedium na stres? Mit czy prawda?

Radio RAM | Utworzono: 05.12.2021, 17:18 | Zmodyfikowano: 05.12.2021, 17:18
A|A|A

Materiał Sponsora


Chroniczny stres to zdecydowanie jedna z najczęściej powstających przypadłości zdrowotnych w XXI wieku. Obecnie bardzo dużo mówi się o negatywnym wpływie stresu na zdrowie człowieka, co potwierdzają liczne badania. Na szczęście, regularna praktyka jogi może być skutecznym sposobem na skuteczną i długotrwałą redukcję stresu. Joga polega na wykonywaniu statycznych ćwiczeń w powolnym i umiarkowanym tempie. Bardzo duże znaczenie przy wykonywaniu takich ćwiczeń ma prawidłowe i spokojne oddychanie. Takie połączenie sprawia, że podczas i przede wszystkim po wykonaniu ćwiczeń ciało staje się lepiej dotlenione i odprężone. Wiele rodzajów ćwiczeń (np. treningi fitness) bazują na dużej intensywności ćwiczeń, co nie pozwala na odprężenie się po stresującym dniu pracy. W przypadku jogi jest wręcz przeciwnie – spokojne ćwiczenia rozciągające rozluźniają ciało i przede wszystkim umysł po całym dniu pracy.

Większość osób rozpoczynających swoją przygodę z jogą potwierdza, że po opuszczeniu zajęć jogi odczuwają stan spokoju i wyciszenia. Potwierdzeniem kojącego wpływu jogi na organizm jest również bardzo długa historia tej dyscypliny, która od setek lat jest ważnym elementem kultury indyjskiej pozwalającym na zniwelowanie fizjologicznych zmian w organizmie wywołanych przez stres. Już po kilku zajęciach jogi widoczne są efekty dotlenienia i rozciągnięcia mięśni, poprawę koordynacji, zmniejszenie napięć w stawach i mięśniach oraz uelastycznienie ciała. Joga to także sposób na rozwój duchowy oparty na spokojnym podejściu do codziennych wyzwań i spraw. Dobra mata do jogi to przestrzeń do zmian na wielu poziomach.


Jak uprawiać jogę w celu zmniejszenia stresu?

Joga to skuteczny sposób w walce z negatywnym wpływem stresu i depresją. Mimo tego, że każda pojedyncza sesja treningowa zapewnia pozytywne efekty, na największe korzyści z uprawiania jogi mogą liczyć osoby, które regularnie uprawiają ten sport. Szczególnie zauważalne efekty w redukcji szkodliwych skutków stresu daje praktyka jogi kilka razy w tygodniu w sesjach od 30 do 60 minut przez okres kilku miesięcy. Ćwiczenia, które wykonuje się w ramach zajęć jogi, pomagają w walce z dolegliwościami natury fizycznej wywołanymi przez stres (np. bóle serca) oraz psychicznej (przede wszystkim chroniczne zmęczenie, uczucie wypalenia, drażliwość i depresja). Obecnie zajęcia jogi można uprawiać w wielu klubach sportowych lub na sesjach treningowych organizowanych przez siłownie. Alternatywnym rozwiązaniem dla osób, które mają bardzo ograniczony czas lub preferują ćwiczenia w domu, mogą rozpocząć treningi jogi w domu. Potrzebna jest do tego jedynie kilkumetrowa wolna przestrzeń i mata do jogi.


Czy joga naprawdę redukuje stres i jego negatywny wpływ na zdrowie?

Uważa się, że każda aktywność fizyczna zmniejsza działanie stresu na organizm. Tym, co wyróżnia jogę spośród innych rodzajów aktywności fizycznej, jest jednak specyfika ćwiczeń, które są spokojne i w dużym stopniu statyczne. Dzięki temu joga to bardzo efektywny sposób na rozluźnienie mięśni, zmniejszenie emocjonalnego napięcia i redukcję negatywnego wpływu stresu na organizm. Podsumowując, można stwierdzić, że joga to zdecydowanie jeden z najlepszych sposobów na walkę ze stresem. 

REKLAMA
To może Cię zainteresować