Profesjonalny copywriting – na co zwracać uwagę i jak stać się dobrym copywriterem?

Radio RAM | Utworzono: 18.11.2021, 17:17 | Zmodyfikowano: 18.11.2021, 17:17
A|A|A

Materiał Sponsora


W Kuźni Treści od lat zajmujemy się profesjonalnym copywritingiem, dlatego postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu najważniejsze informacje na temat tego, co to jest copywriting i jak odróżnić początkującego od profesjonalnego copywritera. Dzięki temu dowiesz się, komu z branży warto powierzyć napisanie tekstów na stronę internetową oraz jak zacząć pracę jako copywriter.


Co to jest copywriting? Definicja

Copywriting to proces twórczy, który obejmuje znalezienie i wykorzystanie wiedzy na dany temat do stworzenia treści (najczęściej do internetu). Nie chodzi tu jednak wyłącznie o przekazanie informacji w zwięzły i jasny sposób. Profesjonalny copywriter swoimi tekstami również sprzedaje (np. produkt), promuje (np. usługi firmy) oraz pozycjonuje stronę w wyszukiwarce (by jak najwięcej osób na nią trafiło).

Jednak współcześnie usługi copywritera nie ograniczają się wyłącznie do tworzenia tekstów do internetu. Często ma on też istotny wpływ na kampanie reklamowe, marketingowe i sprzedażowe w telewizji, radiu i prasie tradycyjnej.

Dlatego dobry copywriter wyróżnia się umiejętnościami marketingowca, sprzedawcy oraz kreatywnego twórcy. Potrafi stworzyć merytoryczny artykuł blogowy, zachęcający do kupna opis produktu, ale też tekst do reklamy czy podcastu. Jednak każdy copywriter może zajmować się zupełnie czym innym. Jak w takim razie rozpoznać profesjonalnego copywritera?


5 najważniejszych cech dobrego copywritera

Dzięki odpowiednim umiejętnościom profesjonalny copywriter może tworzyć treści różnej formy dla wielu branż i klientów, ale też specjalizować się w jednym, wąskim zakresie. To dość obszerna dziedzina wymagająca zarówno dobrze rozwiniętych kompetencji miękkich, jak i twardych. Da się jednak wyróżnić 5 umiejętności niezbędnych do tego, by z powodzeniem zajmować się profesjonalnym copywritingiem:


Profesjonalny copywriting zaczyna się od sprawnego researchu

To absolutnie podstawowa umiejętność, bez której nie poradzi sobie ani początkujący, ani profesjonalny copywriter. Trzeba wiedzieć, gdzie szukać wartościowych informacji i jak selekcjonować źródła. I przede wszystkim – jak robić to szybko. Bez tego może okazać się, że Twoja praca będzie albo bardzo czasochłonna, albo twoje teksty będą wypełnione fałszywymi informacjami – a to generuje problemy. 


Dobry copywriter musi być kreatywny

Profesjonalny copywriting wymaga tego, by twórczo przetworzyć zdobytą informację w unikalną treść. Dzięki temu skutecznie wypozycjonujesz stronę, na której pojawi się Twój tekst, oraz przekażesz wartościową wiedzę odbiorcy w jasny i przystępny sposób. 

Czasem bywa to trudne – szczególnie gdy trzeba opisać jeden bardzo podobny produkt kilkadziesiąt razy. Takie zlecenie to prawdziwy test, który weryfikuje, czy możesz się nazywać profesjonalnym copywriterem.


Pisanie zgodnie z zasadami SEO, SEM, UX w copywritingu

Znajomość zasad poprawnej polszczyzny nie wystarczy do tego, by stać się dobrym copywriterem. Oprócz tego niezbędna jest znajomość zasad SEO (search engine optimization), SEM (search engine marketing) oraz UX (user experience).

Pisanie pod SEO zwiększa ruch organiczny na stronie, co z kolei często przekłada się na większą liczbę potencjalnych klientów. Tworzenie treści zgodnych z zasadami SEM obejmuje wszelkie działania marketingowe (w tym płatne), które również skutkują podwyższeniem pozycji strony w wyszukiwarce. Za to UX writing w profesjonalnym copywritingu koncentruje się na tym, by projektować treść w taki sposób, aby była jak najprostsza w odbiorze i jak najbardziej użyteczna dla odbiorcy. To z kolei zwiększa szansę, że użytkownik zagłębi się w treść strony i wykona działanie, na którym Ci zależy (np. kupi promowany produkt).


Profesjonalny copywriter zna swój rynek 

Śledź na bieżąco trendy w branży, orientuj się w stawkach i sprawdzaj, czego w danym momencie potrzebują klienci. Dzięki temu ułatwisz sobie drogę do profesjonalnego copywritingu, zdobędziesz stałych klientów i zaczniesz zarabiać satysfakcjonujące kwoty. Do tego potrzeba jednak ciągłej pracy!


Skuteczny copywriting wymaga nieustannej nauki

Google co kilka miesięcy ulepsza swoje roboty i zmienia zasady, którymi się kierują w ocenie stron internetowych. Dlatego każdy copywriter musi regularnie odświeżać swoją wiedzę, by stosować najbardziej skuteczne na daną chwilę techniki. W innym wypadku jego działania nie przyniosą korzyści dla klientów.

Jeśli więc zastanawiasz się, jak zostać profesjonalnym copywriterem, pamiętaj o jednym – cały czas zwiększaj swoje kompetencje i poszerzaj horyzonty, by pewnego dnia nie zostać w tyle!

W Kuźni Treści od lat zajmujemy się profesjonalnym copywritingiem dla firm i klientów z wielu branż. Dlatego doskonale wiemy, czym powinien cechować się skuteczny copywriter. Jeśli chcesz poznać więcej wskazówek, które pomogą Ci rozwinąć się w tym zawodzie, przeczytaj artykuł o tym, jak zostać profesjonalnym copywriterem: https://www.kuzniatresci.pl/profesjonalny-copywriter-jak-robic-dobry-copywriting-ktory-da-ci-zarobic/


Ile zarabia początkujący, a ile profesjonalny copywriter?

Temat stawek w copywritingu od lat budzi wiele kontrowersji. Bardziej doświadczeni w branży nie zawsze chcą dzielić się swoimi stawkami. Często też zarobek copywritera zależy od tak wielu czynników, że trudno jest określić uniwersalną metodę na wycenę wykonanej pracy. Wpływ na cenę usług profesjonalnego copywritera mają typ zawartej umowy, tematyka tekstu, poziom specjalizacji copywritera, jego doświadczenie oraz umiejętności pisania i sprzedawania siebie. 


Zarobki początkującego copywritera

Początkujący najczęściej zarabiają niewiele. Stawka, na którą początkujący copywriterzy często się zgadzają, wynosi 5-6 zł za 1000 znaków ze spacjami, a czasem i mniej. Wynika to jednak nie z braku umiejętności, a niezorientowania w branży, niskiej pewności siebie i pustego portfolio. Jak zacząć zarabiać więcej?

Przede wszystkim zbuduj swoje portfolio. Jeśli przyłożysz się do pierwszych tekstów, będą one mocnym argumentem świadczącym o Twoich umiejętnościach. Nie będziesz musiał walczyć o kolejne zlecenia – w końcu trafi się klient, który doceni Twoje zdolności i zaakceptuje wyznaczoną przez Ciebie stawkę. Tak rozpocznie się proces, który z każdym kolejnym tekstem zwiększy Twoje szanse na sensowny zarobek.


Cena usług profesjonalnego copywritera

Profesjonalny copwyriter zarabia więcej, ponieważ może się pochwalić wieloma tekstami na wysokim poziomie. Zna swoją wartość, ma doświadczenie, wiedzę i umiejętności, które pozwalają mu żądać wyższych stawek za tekst. Dzięki temu w miesiąc może zarobić od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych brutto w zależności od czasu poświęconego na pracę, doświadczenia i umiejętności.

Jak przejść drogę z początkującego do profesjonalnego copywritera? Przeczytaj poradnik Kuźni Treści „Profesjonalny copywriter – jak robić dobry copywriting, który da Ci zarobić?” i poznaj więcej wskazówek na temat rozwoju, wyceny i umiejętności niezbędnych w profesjonalnym copywritingu.

 

REKLAMA
To może Cię zainteresować