Jak zdrowo się odżywiać?

Radio RAM | Utworzono: 22.10.2021, 13:01 | Zmodyfikowano: 22.10.2021, 13:01
A|A|A

Materiał Sponsora

Zdrowe odżywianie - najważniejsze zasady

Coraz więcej osób chce się zdrowo odżywiać umieszczając w codziennej diecie wszelkie niezbędne składniki. Jednak mimo najszczerszych chęci nie każdy wie, w jaki sposób to robić. Po pierwsze prawidłowe odżywianie, to regularne jedzenie posiłków oraz spożywanie jak najmniej przetworzonej żywności. Nieprzestrzeganie tych dwóch punktów może sprzyjać rozwojowi otyłości oraz skutkuje licznymi chorobami układu krążenia, może również ucierpieć uroda. W diecie powinno znaleźć się jak najwięcej warzyw i owoców, warto również dołożyć do niej miody, zdrowe i smaczne herbaty oraz zioła. Wskazane jest ograniczenie produktów spożywczych mających dużo węglowodanów. To pierwsze kroki, aby można było uznać, że to, co masz na talerzu to zdrowe jedzenie.

Zdecydowana większość osób kojarzy dietę z ograniczeniem spożywania tłuszczów, pieczywa i słodyczy. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale taka dieta z całą pewnością poprawi nasze zdrowie. Instytut żywności często publikuje badania, gdzie znajdziemy wiele przydatnych informacji. Warto na przykład wiedzieć, że zbyt duże spożycie soli ma zły wpływ i może powodować choroby układu krążenia oraz nadciśnienie tętnicze. Dlatego nie dosalaj potraw jeśli nie musisz. Potrawy z niską zawartością soli będą dla nas zdrowsze. Wszystko, co niezbędne do zdrowego odżywiania znajdziesz na blogu oliwka24.pl

Tego typu wiadomości publikowane są na bieżąco i warto je śledzić. Według najnowszych badań węglowodany jako podstawowe źródło energii nie są dobrym rozwiązaniem i sugeruje się zastąpienie ich warzywami. Warto w tym momencie wspomnieć o bardzo dobrym wpływie nasion roślin strączkowych na nasz organizm.

Decydując się na konkretny sposób odżywiania musimy dopasować go do swoich możliwości. Dla każdego organizmu co innego będzie dobre. Zadbajmy o odpowiednią ilość składników mineralnych oraz produkty będące źródłem białka. To powinno na początek nam wystarczyć.


Nasiona roślin strączkowych i inne warzywa

Każda zdrowa i odpowiednio zbilansowana dieta powinna zawierać w sobie warzywa. Są one nieocenionym źródłem witamin, składników mineralnych jak i przeciwutleniaczy oraz błonnika. Oczywiście nie ma jednego idealnego zestawu, a dobór powinien być oparty na indywidualnych preferencjach, to jednak pod żadnym pozorem nie powinno brakować ich w naszej diecie. Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jakie warzywa będą najlepsze, to idealnie sprawdzają się warzywa gotowane na parze, pieczone oraz oczywiście surowe. Patrząc na piramidę żywienia zauważymy, że warzywa są na tej samej półce, co owoce. Jednak według zaleceń specjalistów powinny one stanowić ¾ dziennej dawki, a owoce ¼. Stosując te proporcje zapewnimy sobie niezbędne witaminy i mikroelementy.


Prawidłowe odżywianie - tłuszcze i węglowodany

Wiele osób próbujących zrzucać kilogramy uważa węglowodany za zło, nie jest to prawda. Trudno sobie wyobrazić prawidłowo zbilansowaną dietę bez węglowodanów. Jeżeli szukacie odpowiednich ich źródeł, to pierwszym wyborem powinny być węglowodany z produktów pełnoziarnistych. Mogą to być różnego rodzaju makarony, chleb żytni i wiele więcej. Dlaczego tak jest? Ponieważ żyto jest zbożem znacznie mniej zmodyfikowanym, a w procesie produkcji zakwasu likwidowany jest gluten. Do produktów, które mogą pochwalić się najlepszymi wartościami odżywczymi zaliczymy komosę, amarantus i grykę.

Wiele osób obwinia cholesterol w diecie za winnego chorób, jednak według najnowszych badań sytuacja nie jest tak jednoznaczna. Według nich cholesterol zawarty w produktach spożywczych w niewielkim stopniu wpływa na poziom cholesterolu we krwi.

Jak rozumieć takie wyniki? Do tej pory wiele osób uważało, że nadmiar jajek jest szkodliwy, te badania temu przeczą. Nie powodują one większego ryzyka jeżeli chodzi o zawał serca. Bardziej niebezpieczne dla naszego układu krwionośnego i serca jest palenie papierosów oraz zbyt wysoki poziom cukru we krwi. Warto również zadbać o odpowiedni poziom kwasów omega.


Mniej cukru

Cukier rafinowany znajdziemy pod wieloma różnymi postaciami. Znajdziemy go właściwie wszędzie. Nie wierzysz sprawdź skład np. wędliny lub ketchupu. W tym drugim jego ilość może Cię zaskoczyć. Jeżeli planujemy wyeliminować cukier z naszej diety, to jednym z ważnych elementów tego działania jest wyeliminowanie produktów, które w swoim składzie mają też między innymi takie dodatki jak syrop glukozowo-fruktozowy, cukier inwertowany, cukier trzcinowy, maltodekstryny, syrop z agawy czy syrop ryżowy. Pamiętajmy, że zbyt duża ilość cukru w diecie prowadzi do niszczenia białka w naszym organizmie co przekłada się na różnego rodzaju stany chorobowe.

Jednym z niebezpiecznych źródeł cukrów są słodkie i sztuczne napoje oraz soki. Jeżeli pijesz ich dużo, to najlepiej je odstaw. Do zaspokojenia pragnienia najlepsza jest woda. Decydując się na słodzone napoje dostarczamy do swojego organizmu bardzo dużo cukru.

Zdrowe odżywianie jest bardzo ważnym elementem codziennego dbania o siebie. Jeżeli planujesz życie długie i zdrowe, to zaplanuj odpowiednią dietę, a zdrowa żywność z całą pewnością w tym pomoże. Dużym problemem również jest brak aktywności fizycznej oraz nieodpowiednia dieta, która sprzyja rozwojowi otyłości, rozwoju nadciśnienia tętniczego oraz wielu groźnych chorób takich jak: zawały serca, udary mózgu.

Wiesz już jaki wpływ ma na Twoje ciało zdrowe odżywianie. Teraz od Ciebie zależy, co zrobisz z taką wiedzą.

 

REKLAMA
To może Cię zainteresować