Przedsiębiorco zainwestuj w packshoty

Radio RAM | Utworzono: 08.10.2021, 08:14 | Zmodyfikowano: 08.10.2021, 09:14
A|A|A

Materiał Sponsora


Packshoty czyli innymi słowy fotografia produktowa. Jest to dziedzina fotografii skierowana do przedsiębiorców, głównie sprzedających w internecie. Prężny rozwój sprzedaży internetowej powoduje spore zainteresowanie tym kanałem handlu. Coraz więcej właścicieli firm zauważa potencjał internetu. Im większe zainteresowanie tym większa konkurencja. Z tego powodu e-sklepy poszukują sposobów na wyróżnienie swojej oferty. Jednym z fundamentów marketingu w internecie są profesjonalne zdjęcia produktowe. W poniższym artykule omówimy dlaczego fotografia produktowa jest tak ważna oraz jak powinny wyglądać profesjonalne packshoty.


Czym są packshoty?

Packshoty to zdjęcia prezentujące produkty zwykle na białym jednolitym tle. Czasem wykorzystuje się cień lub odbicie produktu aby uatrakcyjnić packshot. Najczęściej tego typu fotografie spotkamy w sklepach internetowych, katalogach czy na portalach aukcyjnych. Packshoty muszą być wyraźne, poprawnie naświetlone i ostre. Równie ważne jest poprawne odwzorcowanie kolorów produktu oraz pokazanie materiału, z którego jest on wykonany.


Fotografia produktowa to inwestycja w Twój e-sklep

Sprzedając produkty na odległość musimy je pokazać potencjalnemu klientowi. Sam opis, nawet najlepszy i najbardziej wyczerpujący jest ważny jednak to właśnie packshot przekazuje najwięcej informacji w najkrótszym czasie. Pamiętajmy, że większość ludzi jest wzrokowcami. Fotografia produktowa jest znacznie szybciej i łatwiej przyswajana. Niewielu ludzi chce czytać bloki tekstu.

Pamiętajmy, że również w przypadku zdjęć produktowych jakość ma ogromne znaczenie. Prowadząc sklep w internecie na pewno dużą wagę przykładamy do przyjaznej maski sklepu, intuicyjnej obsługi czy wyczerpujących opisów. Zdjęcia produktowe jako jedna z ważniejszych składowych w przedstawianiu naszej oferty również powinny być jak najwyższej jakości. Śmiało można powiedzieć, że profesjonalne packshoty to inwestycja z bardzo dużym zyskiem, która będzie się zwracać wielokrotnie przez bardzo długi czas.

fotografia produktowa
Ile kosztują packshoty?

Skoro mówimy o inwestycji warto poznać jej koszt. Nie ma się co łudzić, że zlecimy wykonanie profesjonalnej fotografii produktowej w cenie kilku złotych. Takie zdjęcia często mogą bardziej zaszkodzić naszemu wizerunkowi. Wyobraźmy sobie produkty przedstawione na biało-szarym tle, słabo oświetlone i wyprane z kolorów. Czy skorzystalibyśmy z oferty takiego sklepu? Fotografia produktowa to nasz wizerunek. Pieniądze, które wydamy na taniego fotografa nie przyniosą zakładanych efektów a my będziemy musieli raz jeszcze szukać osoby bardziej doświadczonej w temacie. Czas stracony na takiej sesji również nie pozostaje bez znaczenia w napiętym grafiku każdego przedsiębiorcy. Cena dobrego packshotu to zwykle koszt od kilkunastu złotych. Może rosnąć jeśli produkt, który chcemy sfotografować jest nietypowy. Chodzi na przykład o produkty wykonane z materiałów odbijających otoczenie i światło. Szkło lub metal wymagają większego zaangażowania i nakładu pracy aby wyglądały idealnie na fotografii. Stąd ceny takich packshotów będą odpowiednio wyższe. Oczywistym jest, że mając do sfotografowania choćby kilkadziesiąt produktów cena takiej sesji fotograficznej może być obciążeniem nie tylko dla młodego przedsiębiorcy. Nie traktujmy jednak tego jako zbędny wydatek a inwestycję, która im lepszej jakości tym większy zysk w przyszłości nam przyniesie. Nie bez powodu najbardziej znane marki znaczną część swojego budżetu reklamowego przeznaczają właśnie na profesjonalną fotografię produktową.


Fotografia produktowa – jak powstaje

Wydawać by się mogło, że zrobienie dobrego packshotu wymaga profesjonalnego sprzętu i studio fotograficznego. Jest to jak najbardziej prawda jednak poza tym należy zwrócić uwagę na szereg pozostałych aspektów.


Zanim weźmiemy aparat do ręki

Jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć produktowych musimy zadbać o produkty, które będziemy fotografować. Mając do dyspozycji kilka przedmiotów danego rodzaju obejrzyjmy je i wybierzmy ten który jest jak najlepiej wykonany. Upewnijmy się, że nie posiada żadnych rysek, odcisków palców czy otarć. Nawet najmniejsze niedoskonałości zostaną uchwycone przez aparat w świetle lamp błyskowych. A to spowoduje, że będziemy musieli poświęcić dodatkowy czas na retusz graficzny.

Zadbajmy również o otoczenie, w którym przeprowadzimy sesję. W okół stołu powinno być sporo wolnego miejsca aby nic nie utrudniało nam pracy. Warto pamiętać, że wszelkie produkty w pobliżu mogą zostać odbite jeśli nasz produkt jest błyszczący.

packshoty
Oświetlenie do packshotów

Światło to podstawa fotografii produktowej. Bez oświetlenia nasz aparat podobnie jak my nic nie zobaczy. Jakość światła ma wpływ na to jak produkt zostanie zarejestrowany na matrycy aparatu. Z tego powodu aby fotografia produktowa była wysokiej jakości należy skorzystać z profesjonalnego oświetlenia. W studio fotograficznym nie bez powodu stosuje się lampy błyskowe. Mają one znacznie większą moc oraz idealnie dopasowaną temperaturę barwową światła niż popularne na portalach aukcyjnych oprawki do zwykłych żarówek. Profesjonalne oświetlenie studyjne pozwala również na zastosowanie niezbędnych modyfikatorów światła. Fotograf produktowy używa ich do każdego zdjęcia. Pozwala to na pełną kontrolę nad światłem. Możemy uzyskać światło miękkie i rozproszone, które jest idealne na przykład przy fotografowaniu biżuterii. Dzięki temu unikniemy ostrych cieni oraz rozbłysków na produkcie metalowym. W innym przypadku za pomocą modyfikatorów uzyskamy światło ostre i skupione w jednym miejscu kadru.


Ujęcia w fotografii produktów

Nie wystarczy po prostu położyć produktu na tle fotograficznym i bez zastanowienia wykonać packshoty. Odpowiednia perspektywa to kolejna bardzo ważna cecha packshotów. Nie każdy przedmiot wygląda atrakcyjnie ze wszystkich stron. Oczywiste jest, że gdy fotografujemy na przykład pralkę to jej tył z rurami przyłączeniowymi nie będzie najważniejszym co nasz klient chce zobaczyć. Jednak zdjęcie idealnie od frontu również nie przekaże wszystkich możliwych informacji. Nie zobaczymy na nim na przykład głębokości urządzenia. Dlatego bardzo ważnym jest aby szczególnie na głównym zdjęciu produktowym, które często wykorzystujemy jako miniaturkę zawrzeć w jak najlepszy sposób najwięcej informacji o przedmiocie, który fotografujemy. Miniaturki są bardzo ważne gdy przedstawiamy naszą ofertę na przykład na portalu aukcyjnym pośród innych sprzedających. Jeśli na ich tle nasza fotografia produktowa będzie słaba na pewno nie zachęci to potencjalnego klienta do zakupu. Wykorzystanie identycznego zdjęcia na przykład od producenta również nie rozwiązuje problemu gdy wszyscy nasi konkurenci dysponują takimi samym zdjęciami. Z tego powodu warto dobrze przemyśleć jak ma wyglądać główne zdjęcie naszych produktów.

Nie warto również nadmiernie oszczędzać na ilości kadrów. Klienci znacznie lepiej postrzegają ofertę, która zawiera dużo packshotów. Pozwala to na dokładne zapoznanie się z produktem, pokazuje jego wszystkie cechy oraz buduje naszą wiarygodność.


Profesjonalne packshoty

Packshoty wysokiej jakości wyróżniają się nie tylko idealnym oświetleniem czy perfekcyjnym ujęciem. Są również bardzo ostre i wyraźne. Kolory fotografowanego produktu są żywe ale też naturalne. Tutaj z pomocą przychodzą profesjonalnej jakości obiektywy oraz korpusy aparatów potrafiące zapisać zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. Statyw natomiast utrzyma w bezruchu nasz sprzęt.


Aparat do fotografii produktowej

Poza doświadczeniem i umiejętnościami fotografa produktowego równie ważny jest sprzęt. Tutaj nie można iść na kompromisy. Jeśli chcemy uzyskać packshoty najwyższej jakości ze wspaniałymi szczegółami musimy zapatrzyć się w profesjonalny korpus oraz wysokiej jakości obiektywy. Niektóre z obiektywów są dedykowane do specjalnych zastosowań. Na przykład obiektywy makro pozwalają nam na uzyskanie bardzo szczegółowych powiększeń małych produktów.

fotograf produktowy
Pozostałe akcesoria do packshotów

Poza samym aparatem i obiektywami niezbędne będzie oczywiście źródło światła w postaci lamp błyskowych i dedykowanych modyfikatorów światła. Musimy mieć również miejsce do pracy w postaci odpowiednio dużego stołu, tło czy rożnego rodzaju uchwyty i ekrany do odbijania światła.


Packshoty odzieży

Do tej pory wspominaliśmy o różnego rodzaju produktach. Jest jednak bardzo duży dział fotografii produktowej, który skupia się na zdjęciach odzieży. Ubrania możemy fotografować na kilka sposobów.

Pierwszym z nich są tzw flatshoty czyli zdjęcia odzieży z góry. Fotografowane ubranie układamy na płaskiej powierzchni zupełnie na płasko lub lekko je marszcząc i wykonujemy fotografię produktu idealnie z góry.

Niektóre ubrania fotografujemy również z góry ale złożone. Są to na przykład koszule czy niektóre akcesoria takie jak na przykład skarpetki, szale czy krawaty.

Bardzo popularne i cenione przez klientów są zdjęcia odzieży typu duch. Ta tajemniczo brzmiąca nazwa przedstawia odzież na tak zwanym niewidzialnym manekinie. Ubranie przedstawione w ten sposób jest wypełnione i ułożone tak jak na żywym modelu jednak bez jego obecności w kadrze.

Odzież zwykle nie wymaga więcej niż 3-4 packshoty. Najważniejszy jest oczywiście prezentujący dane ubranie z przodu i z tyłu. W dalszej kolejności zwykle wykonuje się ujęcia pokazujące detale. Mogą to być na przykład zbliżenia na wykończenie, materiał czy logo producenta.


Najważniejsza cecha zdjęć produktowych

Profesjonalne packshoty przyciągają nasz wzrok świetnymi kadrami, żywymi kolorami i oszałamiającą ilością detali. Jak widzimy mamy wiele możliwości aby fotografia produktowa była bardzo skutecznym medium, które pomoże nam pomnożyć zyski ze sprzedaży w internecie. Pamiętajmy jednak, że najważniejszą cechą packshotów jest pokazanie produktu w sposób naturalny.

 

REKLAMA
To może Cię zainteresować