Złota dziesiątka filmów na 16. Nowe Horyzonty

Jan Pelczar | Utworzono: 20.07.2016, 11:20
A|A|A

fot. materiały prasowe

Złota dziesiątka nie do końca jest dziesiątką. Na jej początku nie do końca film. Nowe Horyzonty doczekały się Narodowego Forum Muzyki i zapraszają na premierę filmowej opery. Natalia Korczakowska reżyseruje „Zagubioną autostradę". Libretto na podstawie filmu Davida Lyncha napisały Elfriede Jellinek i Olga Neuwirth. Neuwirth jest też autorką muzyki. Scenariusz filmowy przystosowano do warunków teatralnych. Akcja została przeniesiona na stację benzynową. Poza historią miłosną głównych bohaterów zobaczymy analizę społeczeństwa spektaklu, w którym wszystko jest podglądane i publiczne. Widzom serialowym „Zagubiona" może się rymować z nominowanym właśnie do Emmy „American Crime Story" o sprawie O.J.Simpsona. Spektakl dzieli się na dwie części, podobnie jak film. Formalnie: pierwsza część będzie teatrem, ze zrytmizowanymi dialogami. Gdy Fred stanie się Petem, usłyszymy arie.

2. KOMUNA i JULIETA (oraz Córki Dancingu na Rynku)

Mistrzowie europejskiego kina zapraszają na filmy, które wybrali. Selekcjonerzy polecają swoje ulubione znaleziska. Krytycy informują o pozycjach, do których wygłoszą prelekcje lub przy okazji których porozmawiają z twórcami. W takim razie ja zapraszam w tym roku na otwarcie i zamknięcie festiwalu. Z nadzieją, że gale będą ciekawe, a filmy zgodne z naszymi oczekiwaniami wobec Pedro Almodovara i Thomasa Vinterberga. Większe nadzieje pokładam w „Komunie", tym lepiej, że będzie dopiero na koniec festiwalu.

Po gali zamknięcia chodźcie na Rynek. Będzie tam można zobaczyć plenerowy pokaz „Córek dancingu" Agnieszki Smoczyńskiej. Piękna chwila – 30 lipca o 22.00.

fot. Komuna i Julieta

3. WSZYSTKIE NIEPRZESPANE NOCE I ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI

Warto było czekać na polskie festiwalowe premiery filmów, które zdobyły nagrody na Sundance i Berlinale. Dzieło Michała Marczaka bierze udział w konkursie głównym. Film Tomasza Wasilewskiego pokazywany jest w Panoramie. Ze sobą rywalizować będą w konkursie głównym w Gdyni. Jeśli są choć w połowie tak dobre, jak opisują znajomi po festiwalach w Parki City i Berlinie, czeka nas uczta.

4. EDERLY

„Las" nie był jednorazową wycieczką Piotra Dumały na stronę fabuły. Mistrz animacji wraca, tym razem w scenerii małego miasteczka. Znów z Mariuszem Bonaszewskim. Czy „Ederly" dorówna „Lasowi"? To jedno z pytań, które nurtują mnie przed tegorocznymi Nowymi Horyzontami.

5. APOKALIPSA i CZARNOWIDZKA oraz PRZYSZŁOŚĆ ZACZYNA SIĘ JUTRO

Kilka dni przed Nowymi Horyzontami ogłoszono selekcję tegorocznej Gdyni. Wybuchła dyskusja, dlaczego w konkursie głównym nie ma filmu wyreżyserowanego przez kobietę. Okazało się, że wśród zgłoszeń było ich niezmiernie mało i nie okazały się, wg selekcjonerów, wartościowe. Kobiety zdominowały nagrody podczas zeszłorocznej Gdyni. W tym roku ich jest „Inne spojrzenie", a przede wszystkim sporo mają do powiedzenia w konkursie młodego widza. Jeśli chcecie sprawdzić, jaki będzie głos kolejnego pokolenia, potencjalnych mistrzyń polskiego kina, sprawdźcie propozycje Justyny Mytnik i Joanny Satanowskiej. „Apokalipsę" i „Czarnowidzkę" można zobaczyć już w pierwszy piątek o 19.00 w Konkursie Polskich Filmów Krótkometrażowych (Zestaw V). 28 lipca o 22.00 będzie zaś można zobaczyć jak na kobiety patrzy młody reżyser, podczas pokazu „Przyszłość zaczyna się jutro" Michała Poddębniaka.

6. NEON DEMON

Wiem, ostatni Refn nie był z mojej bajki. Wiem, film ma premierę ogólnopolską dzień później. To jednak jest najnowszy film twórcy „Drive" na Nowych Horyzontach. Pod nieobecność Dolana jedna z pozycji obowiązkowych.

7. FLOATING ON FIRE i BEZ SKRÓTÓW oraz OR DIE.

Kiedy startował konkurs „Powiększenie", miałem przyjemność być jego jurorem. Główną nagrodę dostali Bartos Bros. Sprawdźcie, czy trzymają poziom – „Floating on Fire" to ich dokument.

Przypatrując się selekcji do pierwszego „Powiększenia" myślałem, że to sekcja stworzona dla IP Group. W tym roku przekonamy się, czy miałem rację. Ich „or die." rozwija performance inspirowany prozą Olgi Tokarczuk.

Spora część bywalców Nowych Horyzontów zagląda do Wrocławia raz w roku i o innych kulturalnych hitach miasta jedynie słyszała. Nie wszyscy dotarli na pierwsze w historii wystawienie „Dziadów" w całości. Dla tych, którzy chcieli, ale nie zobaczyli czternastogodzinnego spektaklu Michała Zadary, jest szansa chociaż na spojrzenie zza kulis. „Bez skrótów" to dokument, który w 28 minut opowiada o pracy nad słynnym spektaklem.

8. SIERANEVADA

Zewsząd słyszę, że to jedno ze szczytowych osiągnięć rumuńskiej Nowej Fali i jej mistrza Cristi Puiu. Stypa, wiwisekcja rodziny, klaustrofobia, trzygodzinny seans. Sporo ulubionych hasztagów pojawia się w opisach.

9. RESZTKI i 1000 OCZU DR MADDINA

Są też filmy, których wybór można uzasadnić w jednym zdaniu. Znalazłoby się ich wiele, ja wybrałem dwa.

„Resztki" – izraelski artysta Omer Fast debiutuje w fabule, przenosząc na ekran debiutancką powieść Toma McCarthy'ego.

„1000 oczu Dr Maddina" – dokument o jednym z ulubieńców Nowych Horyzontów Guyu Maddinie.

10. CZAROWNICA MIŁOŚCI

Do wypróbowania Anny Biller i spotkania z tegoroczną bohaterką Trzeciego Oka namówiła mnie Jagoda Murczyńska, swoim tekstem dla portalu Filmweb. Dajcie się namówić tutaj.

REKLAMA

To może Cię zainteresować