Patenty naukowców z Wrocławia

Przemek Gałecki | Utworzono: 08.04.2015, 18:19
A|A|A

fot. EIT+

Wrocław innowacjami stoi. Urząd Patentowy opublikował dane za lata 2009-2013. Stolica Dolnego Śląska jest na pierwszym miejscu pod względem liczby patentów w sektorze ochrony zdrowia. Wrocławskie Centrum Badań EIT+, które jest krajowym liderem wśród instytucji biznesowych. Z kolei najwięcej patentów wśród polskich uczelni otrzymał wrocławski Uniwersytet Przyrodniczy, a jakby tego było mało kolejna w zestawieniu jest politechnika. Profesor Romanow Gancarz z tej uczelni otrzymał już kilka patentów a kolejne wnioski czekają na rozpatrzenie. Naukowiec udowadnia w swoich badaniach, że zakrzepice czy kamienie nerkowe można leczyć nie za pomocą lekarstw, czy zabiegów a roślin. Naukowcy nie ukrywają jednak, że patent to dopiero połowa drogi. Właśnie po to powstało Wrocławskiego Centrum Badań EIT+, które specjalizuje się we wprowadzaniu innowacyjnych odkryć do sprzedaży.

Jeden z mądrych profesorów z Holandii powiedział, że jak chorujemy, to na pewno jest specyfik w naturze. Tylko trzeba go znaleźć - mówi prof. Roman Gancarz z Politechniki Wrocławskiej, któremu się udało. I to kilkanaście razy. Naukowiec wspólnie ze swoim zespołem otrzymali już kilka patentów a kolejne wnioski czekają na rozpatrzenie.

Gancarz udowadnia w swoich badaniach, że zakrzepice czy kamienie nerkowe można leczyć nie za pomocą lekarstw, czy zabiegów a roślin: - Zielarstwo w XXI wieku. Ta trochę brzmi szamańsko, jakby pejoratywnie.

Ale Polski Urząd Patentowy nie ma wątpliwości, że to nowatorskie rozwiązania. Zresztą podobnie jak innych wrocławskich naukowców, którzy w ostatnich latach otrzymali prawie 190 patentów w obszarze związanym z medycyną. Stolica regionu jest w tej materii absolutnym liderem - to ponad jedna trzecia wszystkich zgłoszeń w tej dziedzinie w naszym kraju.

- Robi się te najtrudniejsze rzeczy i wytwarza się najtrudniejsze rzeczy. One są obarczone największym ryzykiem, ale i sukces może być wielki - mówi Patrycja Radek z Wrocławskiego Centrum Badań EIT+, które jest krajowym liderem w medycznych patentach wśród instytucji biznesowych. Co więcej centrum otrzymało właśnie pierwszy w historii patent na rynku amerykańskim. - Dotyczy on wytwarzania czystej albuminy. Możemy ją stosować do tworzenia nowoczesnych szczepionek i właśnie ta właściwość wykorzystywania jej jako nośnika substancji terapeutycznych jest tą kluczową kwestią.

Ultra - czysta albumina

Surowicza albumina wołowa (BSA) jest białkiem powszechnie stosowanym w biochemii i biologii molekularnej (...) pozbawiona zanieczyszczeń (w tym zanieczyszczeń cukrowych) jest wymagana między innymi w badaniach wykrywania białek, jonów metali, do konstruowania szczepionek, wytwarzania selektywnych przeciwciał czy jako nośnik substancji czynnych w leczeniu chorób zapalnych lub nowotworowych. Więcej...

Ze współpracy z EIT+ skorzystał też Prof. Piotr Dzięgiel z Uniwersytetu Medycznego. Odkrył i opatentował gen, który najprawdopodobniej odpowiada za skuteczność chemioterapii w leczeniu raka piersi. - Zrobiliśmy to na większej liczbie przypadków. O dziwo to się potwierdziło. Korelacje były bardzo wysokie - mówi prof. Dzięgiel.

Dzięki temu będzie można w przyszłości ocenić czy u pacjentki można zastosować standardową terapię, czy konieczne są inne metody leczenia. Naukowiec zaznacza jednak, że zdobywanie patentów to bardzo ważny ale zaledwie początek w walce o wdrażanie nowych rozwiązań. Ale tu również widzi szanse Wrocławia.

- Doszło do integracji środowiska akademickiego. I to jest siła moim zdaniem, bo nie stworzy się czegoś  praktycznego, czegoś co się da skomercjalizować bez współdziałania różnych grup naukowców z różnych dziecin - dodaje prof. Piotr Dzięgiel.