ITS. Inteligentny inaczej

Radosław Spiak | Utworzono: 21.10.2013, 08:45
A|A|A

fot. archiwum radioram.pl

Kiedy jednak rano jedziemy samochodem do pracy możemy się zdziwić, gdy wyjazd z naszej osiedlowej ulicy zajmie nam więcej czasu niż zwykle. Problem bowiem w tym, że efektem ubocznym nadania priorytetu tramwajom na głównych ulicach jest to, że boczne ulice stoją czasami zdecydowanie dłużej.

O tym, że wrocławski ITS wymaga poprawek pisał kilka dni temu także Maciej Kruszyna, zastępca redaktora naczelnego "Przeglądu Komunikacyjnego". - Linia 33, z priorytetem, wiezie w relacji "do parku" niewielu pasażerów, tymczasem linia 9, która ma wydłużony postój na światłach, jest bardziej pełna! (...) Z trudnych do zrozumienia przyczyn, obserwując wybrane wdrożenia we Wrocławiu, widzę działania po linii najmniejszego oporu przynoszące ewidentnie niekorzystne efekty, możliwe do uniknięcia przy zastosowaniu bardziej zaawansowanych strategii.

Również na forum skyscrapercity.com internauci dyskutują na temat ITS.

- ITS nie uzdrowi wszystkich bolączek KZ. Nie zastąpi buspasów, wydzielonych torowisk i przemyślanych rozkładów jazdy. To, że stoisz na światłach 2 cykle nie musi znaczyć, że ITS spie***. Może ktoś tak ułożył rozkład, że prawie o tej samej godzinie wjeżdżają na przystanek 3 tramwaje. Z punktu widzenia płynności lepiej jest przetrzymać tramwaj na światłach 2 cykle i pozostawić płynność ruchu aut niż puścić go do stania w kolejce do przystanku i podjeżdżania 3 razy do przodu, jak kolejne będą odjeżdżać z przystanku. Efekty pracy dobrego ITS mimo wszystko widać przede wszystkim w statystyce. Przeciętny kierowca nie widzi jasno tych korzyści siedząc z aucie czy przeciętny użytkownik KZ siedząc w tramwaju. Rozproszenie i złożoność tego systemu powoduje, że np. wypadek na grunwaldzie będzie pływał na cykle na JPII. W skali całego miasta płynność, korki itp. itd. zmniejszy się o 20-30%, ale Ty możesz stać np. 5% dłużej, bo na Twoje trasę wpuszczone zostaną auta z rozładowywania korka gdzie indziej. Tak samo nie dostrzeżesz że stałeś w korku 10% krócej. Jak stoisz w korku to czas Ci się mocno zlewa, a z punktu widzenia statystyki to będzie sporo - pisze użytkownik kiew.

Jakie są odczucia kierowców na ten temat? Sprawdziliśmy.

Posłuchaj:

REKLAMA