Wrocław ma najlepszy samorządowy serwis internetowy na Dolnym Śląsku!

Radio RAM | Utworzono: 12.03.2008, 12:23 | Zmodyfikowano: 22.03.2008, 10:36
A|A|A

www.wroclaw.pl

Najlepsze serwisy otrzymały tytuł "Lidera Internetu 2007". Został przyznany w trzech kategoriach: dla gmin miejskich, miejsko-wiejskich oraz wiejskich.

Najciekawszy jest jednak ogólny ranking najlepszych gminnych serwisów internetowych na Dolnym Śląsku. Oto on:

1. Miasto Wrocław
2. Miasto Legnica
3. Gmina Oborniki Śląskie
4. Miasto Lubin
5. Gmina Środa Śląska
6. Gmina Trzebnica
7. Gmina Strzegom
8. Miasto Świeradów Zdrój
9. ex aequo: Miasto Karpacz i Miasto Wałbrzych
10. Miasto Pieszyce

W poszczególnych kategoriach najlepsze wyniki uzyskały:

Gminy miejskie
Wrocław, Legnica, Świeradów Zdrój, Karpacz, Wałbrzych, Pieszyce, Jawor, Kudowa Zdrój, Szklarska Poręba i Bielawa. W tej grupie dwa pierwsze serwisy otrzymały ocenę bardzo dobrą, a kolejnych 20 uzyskało łączną ocenę dobrą.

Gminy miejsko-wiejskie
Lubin, Zgorzelec, Oława, Mściwojów, Osiecznica, Złotoryja, Chojnów, Głogów, Mysłakowice i Świdnica. W tej grupie brak było serwisów ocenionych jako bardzo dobre, a łączną ocenę dobrą uzyskało aż 25 serwisów.

Gminy wiejskie
Oborniki Śląskie, Środa Śląska, Trzebnica, Strzegom, Lądek Zdrój, Syców, Bystrzyca Kłodzka, Stronie Śląskie, Jaworzyna Śląska, Żarów. W tej grupie brak było serwisów ocenionych jako bardzo dobre, ale łączną ocenę dobrą uzyskało aż 35 serwisów.


Ranking jest częścią projektu "Interaktywna Gmina". Zrealizowały go w 2007 r. Agencja Interaktywna 3Cube oraz Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, pod patronatem Stowarzyszenia Na Rzecz Promocji Dolnego Śląska, organizatora forów w Kudowie. Efektem projektu są nie tylko nagrody dla gmin, ale i obszerny, szczegółowy raport o tym, jak dolnośląskie samorządy lokalne radzą sobie w internecie.

Dolnośląskie gminy były badane pod tym kątem od marca do czerwca 2007 r. Analiza objęła aż 169 gminnych serwisów internetowych. Każdy z nich oceniany był po kilka razy, przez różne osoby, które wypełniały rozbudowaną ankietę. "Przebadanie 169 serwisów przez 3 oceniających pochłonęło co najmniej 1521 godzin pracy, a wymagało dokonania 98 865 wyborów wariantów odpowiedzi!" - podkreśla raport.

Autorzy badań musieli także opracować ich metodologię. W tym celu powstał model idealnego serwisu internetowego gminy.

Ma on być użyteczny i atrakcyjny dla trzech grup docelowych: turystów, mieszkańców gminy oraz inwestorów zewnętrznych. Jego najważniejsze cechy to m.in. dobre spozycjonowanie w wyszukiwarce Google, przystępność treści dla osób niewykształconych, aktualność informacji i podawanych linków, tudzież obecność praktycznych informacji - np. o lokalizacji aptek i sklepów całodobowych czy o rozkładach jazdy komunikacji publicznej. Ważne są też informacje o historii gminy. Ale i elementy interaktywne (ważne zwłaszcza dla mieszkańców), jak forum dyskusyjne czy formularze podań, które można składać w urzędzie gminy.

Z punktu widzenia inwestora - czytamy w raporcie - najważniejsze są m.in. informacje o bezrobociu, poziomie wykształcenia mieszkańców, jakości życia, ale też np. opinie zwykłych ludzi "o jakości pracy urzędów i poszczególnych urzędników". Autorzy dokumentu podkreślają: nie wystarczy odsyłanie potencjalnych inwestorów do Biuletynu Informacji Publicznej.

W tym miejscu w raporcie pojawia się gorzka refleksja: "Dolny Śląsk ma wszelkie atuty makroekonomiczne, aby stać się inwestycyjnym eldorado - to, że istnieją tu tak olbrzymie dysproporcje pośród gmin często powodowane jest niekompetencją w układaniu priorytetów informacyjnych przez samorząd, widoczną już na poziomie serwisów internetowych gmin, stanowiących dla internautów silne narzędzie budowania pierwszego wrażenia o danej gminie. (...) Serwis zbudowany wyłącznie na jakimś szablonie nie jest tak naprawdę dobrym serwisem, ponieważ nie eksponuje on wyjątkowości poszczególnych gmin. Dlatego w pewnej perspektywie taki serwis źle realizuje funkcję promocyjną, ponieważ szablon skonstruowany jest zawsze na danych typowych dla szerszej klasy konkurentów".

Gminne serwisy internetowe oceniane były także pod względem technicznym. Liczył się m.in. czas potrzebny do ich załadowania w komputerze, ich struktura wewnętrzna, efektywne wykorzystanie multimediów, a nawet krój czcionek.


(Część powyższego tekstu ukazała się także w specjalnym dodatku "Gazety Wyborczej Wrocław" wydanym na Forum w Kudowie).

REKLAMA