Znamy zwycięzców Nowych Horyzontów i AFF [POSŁUCHAJ]

Jan Pelczar | Utworzono: 15.11.2020, 16:01 | Zmodyfikowano: 15.11.2020, 16:01
A|A|A

fotos z filmu Metamorfoza ptaków

Po raz drugi z rzędu, a trzeci w dwudziestoletniej historii festiwalu Nowe Horyzonty, widzowie i jurorzy nagrodzili ten sam film. Triumfowała „Metamorfoza ptaków” Catariny Vasconcelos. Z Grand Prix Nowych Horyzontów i nagrody publiczności dla portugalskiego eseju i lirycznego pamiętnika o losach trzech pokoleń jednej rodziny cieszy się dyrektor programowy festiwalu Marcin Pieńkowski. 

Jury, w składzie Dorota Lech (selekcjonerka Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto), Krzysztof Skonieczny (reżyser), Monika Strzępka (reżyserka teatralna), Klaudia Śmieja (producentka filmowa) oraz Greg Zgliński (reżyser, scenarzysta, operator), tak uzasadniło swój wybór:

– Za film-esej, który destyluje z pamięci hipnotyzujące obrazy i konstruuje w wyobraźni czułe słowa, mające moc panowania nad czasem — oswajania przeszłości i uzdrawiania przyszłości. Za wizualny list miłosny do wszystkich naszych mam, w którym to, co intymne i prywatne, wciągając nas w swoją poetycką przestrzeń, staje się dzięki sile metafory i aurze baśni czymś osobistym i uniwersalnym. Za humanistyczno-przyrodniczy traktat o pielęgnowaniu więzi międzyludzkich i więzi łączących człowieka z Naturą, przypominający nam, że przenikają się one w sposób organiczny i ponadczasowy, a my, tak jak ptaki, morza i drzewa, jesteśmy jedną z wielu części składowych Wszechświata. Za dzieło dające ukojenie i niosące nadzieję, czego wszyscy teraz tak szczególnie potrzebujemy.  

Zdobywczyni Grand Prix otrzyma 15 000 euro. 

„Metamorfoza ptaków” Catariny Vasconcelos poszła w ślady zeszłorocznego triumaftora, „Przynęty” Marka Jenkina oraz nagrodzonego w 2014 roku filmu „Biały cień” Noaza Deshe i zdobyła oprócz Grand Prix także Nagrodę Publiczności. 

zdj. mat.prasowe „Metamorfoza ptaków”

Wyróżnienie jurorzy przyznali austriackiemu filmowi „O niedogodności narodzin” w reżyserii Sandry Wollner.

– To przeciwieństwo zwycięskiego filmu, dzieło chłodne i dystopijne – uważa Pieńkowski. 

W konkursowych sekcjach American Film Festival o nagrodach decydowali tylko widzowie. Publiczność najwyżej oceniła fabularną „Surogatkę” i dokument „Barbara Lee. Prawdziwa władza”.

– Co ciekawe w konkursie Spectrum dla filmów fabularnych najpopularniejsza pod względem liczby kliknięć była komedia „Shiva Baby”, ale wygrała trafiająca w swój moment „Surogatka”  w reżyserii Jeremy’ego Hersha, który za zwycięski film otrzyma nagrodę w wysokości 10 000 USD – mówi Urszula Śniegowska, dyrektor programowa American Film Festival

Śniegowska cieszy się też z wyboru widzów w konkursie filmów dokumentalnych. Film Abby Ginzberg „Barbara Lee. Prawdziwa władza” otrzymał nagrodę w wysokości 5000 USD ufundowaną przez BNY Mellon.

Autorką projektów czterech konkursowych statuetek (Grand Prix, Nagroda Publiczności, Spectrum, American Docs)  jest prof. Małgorzata Dajewska z Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. 


 zdj. mat.prasowe „Surogatka”. 


W tym roku po raz pierwszy przyznane zostały stypendia dla autorki i autora krótkich metraży prezentowanych w sekcji Shortlista. Pierwsze z nich trafiło w ręce Anny Kasińskiej, reżyserki filmu Synchronizacja – „za film, który jest kobietą, w którym każdy element świata przedstawionego staje się konsekwentnie jej afirmacją”. Drugie stypendium otrzymał Antonio Galdamez, reżyser filmu Noamia – za imponujący warsztat filmowy i odwagę mówienia o tym, co ukryte i niewygodne.

 
Stypendyści zostali wybrani przez zespół Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, a fundatorem stypendiów w wysokości 5000 zł (za każde) jest firma OKRE.

Po raz trzeci na festiwalu została także przyznana Nagroda im. Zuzanny Kolskiej dla najmłodszej twórczyni biorącej udział w Nowych Horyzontach.

Wyróżnienie, które w tym roku trafiło w ręce Suzanne Lindon, reżyserki pokazywanego w programie festiwalu filmu Szesnaście mgnień wiosny (Seize printemps), jest gestem wsparcia talentu autorki.

Jak zaznaczają fundatorzy, celem nagrody jest zachęcenie do opowiadania świata językiem własnej wrażliwości, wytrwania na niepewnej, artystycznej drodze rozwoju. Nagroda im. Zuzanny Jagody Kolskiej to nade wszystko ciepłe, na zawsze żywe wspomnienie nieobecnego głosu Zuzi. Chcemy doceniać odwagę. Wspierać młodość. Dać szansę na rozwój. Wierzyć, że każda pomoc niesie dalej dobro. Pamiętać o Zuzi.

Nagroda przyznawana jest przez Fundację im. Zuzanny Jagody Kolskiej, a fundatorami wyróżnienia są Jan Jakub Kolski, Ted Leszczyński i Huta Julia z Piechowic. Autorem projektu statuetki, którą otrzymała laureatka, jest Sebastian Pietkiewicz.

zdj. mat.prasowe Barbara Lee. Prawdziwa władza

Oficjalny koniec festiwali to niedziela, 15 listopada, ale oglądanie może trwać w domach kinomanów nawet do 23:59 we wtorek. Na zakończenie każdego rozpoczętego w czasie trwania Nowych Horyzontów i AFF seansu widz ma 48 godzin. – Dlatego nie podajemy jeszcze danych o frekwencji, ale będzie ona wysoka, zbliżona do liczby widzów na najtłumniejszych edycjach obu festiwali – ocenia Marcin Pieńkowski. Posłuchaj podsumowania Nowych Horyzontów, w ocenie dyrektora programowego festiwalu.

Także zdaniem Urszuli Śniegowskiej edycja online udała się, przyciągnęła widzów i potwierdziła popularność amerykańskiego kina niezależnego. Posłuchaj podsumowania AFF, w ocenie dyrektorki programowej festiwalu. 

Oficjalnym filmem zakończenia AFF jest „American Utopia”, udostępniany w niedzielę o 20:00. Filmem zamknięcia Nowych Horyzontów było „Na rauszu”, dostępne w sobotni wieczór. Gorące dyskusje wokół tych i innych premier przeniosły się w tym roku na grupę „Nowe Horyzonty po godzinach”. Na stronach festiwali udostępniona jest też ankieta na temat pierwszej edycji online. Pojawia się tam pytanie o zachowanie platformy nowehoryzonty.pl na stałe. 

 

 

 

REKLAMA

To może Cię zainteresować