Lotniczy sukces studentów Politechniki Wrocławskiej w Zagrzebiu

Elżbieta Osowicz | Utworzono: 24.08.2017, 21:05 | Zmodyfikowano: 24.08.2017, 21:05
A|A|A

fot. pwr.edu.pl

Dla studentów Politechniki Wrocławskiej był to debiut na zawodach w Zagrzebiu. O tym jak wyglądały zawody opowiada nam Rafał Marcinkowski:

- Samolot nasz waży niespełna trzy kilo i jest w stanie udźwignąć trzykrotność swojej masy. Leci z prędkością 19m/s. Lot trwał około dwóch minut, następnie trzeba było poprawnie wylądować i dopiero wtedy wynik punktowy był naliczany.

Do Chorwacji przedstawiciele Akademickiego Klubu Lotniczego PWr zabrali dwa samoloty. Ich budowa zabrała im ponad sześć miesięcy. W efekcie powstały maszyny zdolne nie tylko unieść w ładowni jak największy ciężar, ale też pokonać w powietrzu ponadkilometrowy odcinek. Gotowy do lotu model waży niecałe 3 kg, ma długość 1,8 m i 3 m rozpiętości skrzydeł. - W projekcie trzeba było wykorzystać silnik oraz śmigło z góry ustalone przez organizatorów. Nie mogliśmy zastosować żadnych własnych modyfikacji – dodaje Rafał Marcinkowski.Podczas rywalizacji pilot miał 60 metrów na wystartowanie obciążonej maszyny, następnie musiał jak najszybciej pokonać dziesięć stumetrowych odcinków, robiąc szybkie nawroty i na końcu wylądować na pasie długości 120 metrów.

Oceniane były nie tylko loty konkursowe, ale także przygotowanie techniczne modeli. Studenci już trzy miesiące temu przesłali raport zawierający gotowy plan z przewidywalnym maksymalnym udźwigiem.

Zawody rozpoczęły się od przedstawienia przez zawodników prezentacji multimedialnej.Nasi reprezentacji wypadli w tej konkurencji bardzo dobrze, plasując się na wysokim trzecim miejscu.

Kolejne konkurencje to już rywalizacja w powietrzu. Podczas pierwszej części zawodów maszyny zbudowane przez studentów PWr udźwignęły odpowiednio 6,5 i 7 kilogramów. Następnie udało się podnieść ciężar o pół kilo większy. W ostatnim dniu konkursu samolot uniósł w powietrze zakładane przez konstruktorów maksimum - 8,7 kg. Najlepszy rezultat pokonania konkursowego dystansu wyniósł 80 sekund.

Ostatni lot zakończył się awaryjnym lądowaniem samolotu (problemy z mocą silnika), ale nie przeszkodziło to debiutantom z Wrocławia zająć ostatecznie bardzo dobrego ósmego miejsca (554,92 pkt).

W rywalizacja brało udział 28 zespołów z całego świata. Zwyciężyła ekipa Uniwersytetu w Stuttgarcie, której samolot udźwignął 10,5kg i uzyskał czas 62 sek.

Podczas rywalizacji pilot miał 60 metrów na wystartowanie obciążonej maszyny, następnie musiał jak najszybciej pokonać dziesięć stumetrowych odcinków, robiąc szybkie nawroty i na końcu wylądować na pasie długości 120 metrów.

REKLAMA

To może Cię zainteresować