Finaliści 38. PPA wybrani [ZDJĘCIA]

Monika Jaworska | Utworzono: 25.03.2017, 04:53
A|A|A

zdj. Andrzej Owczarek

Prawie sześciogodzinny koncert konkursowy mógł się podobać nawet najbardziej wytrawnym i wymagającym widzom Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Zarówno za sprawą śpiewających artystów, ciekawego repertuaru, wysokiej klasy muzyków towarzyszących wykonawcom na scenie, jak i sprawnego prowadzenia z elementami zabaw dla publiczności. Mieliśmy więc w teatrze nietypową dla tego miejsca oprawę - powstała strefa kibica PPA, a widzowie (co widać na zdjęciach) ochoczo zamienili się w kibiców za sprawą specjalnych szalików PPA, które każdy mógł ze sobą zabrać na pamiątkę tego wieczoru.

Członkowie Rady Artystycznej PPA: Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Wojciech Krzak, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski i Bogusław Sobczuk oraz dyrektor artystyczny PPA Cezary Studniak zakwalifikowali do Finału siedmioro wykonawców.

Koncert Finałowy odbędzie się w piątek 31 marca w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu.

OTO FINALIŚCI:

Katarzyna Janiszewska, Wydział Aktorski wrocławskiej PWST. Zaśpiewała „Czarne skrzydła" Toma Waitsa w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego, „Powrót" Przemysława Gintrowskiego i Jacka Kaczmarskiego, i „Jesteś tą formą zła, co ja" („Bad as me") Toma Waitsa we własnym tłumaczeniu.

Marcin Januszkiewicz, aktor, wokalista, songwriter, absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej, związany z warszawskimi teatrami: Współczesnym, Studio i Buffo, i z wrocławskim Teatrem Muzycznym Capitol. Zaśpiewał „Pieśń Legionów Polskich" z muzyką Józefa Wybickiego, „Nim wstanie dzień" Agnieszki Osieckiej i Krzysztofa Komedy.

Alicja Juszkiewicz, aktorka Teatru Nowego w Poznaniu. Zaśpiewała miks „Ogrzej mnie" Wojciecha Młynarskiego i Włodzimierza Korcza z fragmentami „Kolorowych snów" Just 5, „Plastic Lips" z tekstem własnym i Tomasza Pietrygi, muzyką własną i Andrzeja Perkmana.

Katarzyna Kłaczek, Wydział Lalkarski wrocławskiej PWST. Zaśpiewała „Rebekę" Białostockiego/Własta, „Brudną Dariannę" z tekstem Popka i muzyką Michaela Jacksona i „Rozpacz płynie rzeką poprzez świat" Toma Waitsa w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego.

Dorota Kuziela, skrzypaczka, kompozytorka, poetka i wokalistka. Zaśpiewała „Taki pejzaż" Andrzeja Szmidta i Zygmunta Koniecznego. „The Piano Has Been Drinking" Toma Waitsa i „Łajkę" z własną muzyką i tekstem.

Karolina Micuła, Studium Musicalowe Capitol we Wrocławiu. Zaśpiewała „Piosenkę konkursową" z własną muzyką do tekstu Marzeny Sadochy, „Lubię was, szczeniaki", tekst Jonasza Kofty, także z własną muzyką, i „Arahję" Kazika Staszewskiego/Kultu.

Julita Wawreszuk, studentka Studium Wokalno-Aktorskiego w Białymstoku, aktorka Teatru Najnowszego tamże. Zaśpiewała „Ciche mieszkanko" Jeanine Tesori z tekstem Dicka Scanlana w tłumaczeniu Jakuba Kornackiego, „Na kolana" Wojciecha Szelachowskiego i Krzysztofa Dziermy, i Wojciecha Młynarskiego „Łoł". 

Konkurs w tym roku jest więcej niż bardzo dobry. Co prawda w odwrocie są panowie – tylko dwóch wystąpiło w półfinale (na dwudziestkę startujących) – lecz siła kobiet całkowicie tę nierównowagę rekompensuje. Nie mam pojęcia, która ze słusznie wybranych przez jurorów finalistek ma większe szanse na wygraną, rodzynka Marcina Januszkiewicza też na straty nie spisuję. Na ostatniej prostej wszystko się może wydarzyć, tym bardziej że Konrad Imiela, reżyser koncertu kończącego konkurs, z pewnością ułoży program w znaczącą całość. A jest kilka mocnych akcentów z zacięciem społecznym. Rzeczony rodzynek Januszkiewicz zaśpiewał w II etapie ‘Pieśń Legionów Polskich we Włoszech’ (czyli nasz narodowy hymn), zwracając swoją zwyczajną, pozornie pozbawioną temperatury interpretacją uwagę na być może nadmierną, denominującą eksploatację polskości. Karolina Micuła podbiła widzów gorzką wersją ‘Arahji’ Kultu, puentując piosenkę półnagim aktywistycznym protestem przeciw podzieleniu, oraz ‘Piosenką konkursową’ pobrzmiewającą wrocławskim konfliktem w i o - nie tylko - Teatr Polski. Katarzyna Janiszewska również zabrała głos w gorącej dyskusji. Jej autorski przekład piosenki Toma Waitsa (najczęściej młodzi uczestnicy sięgali właśnie do twórczości amerykańskiego mistrza) ‘Bad As Me’ (‘Jesteś tą formą zła, co ja’) wraz ze znakomitą sceniczną etiudą to song wolności od instrumentalnie wykorzystywanych i wykorzystujących religii. Feministyczne, kulturowo zaangażowane wydaje się ujęcie ‘Brudnej Darianny’ - youtube’owego przeboju niejakiego Popka Monstera - przez Katarzynę Kłaczek, która podobała się zwłaszcza jako ‘Rebeka’ z klasycznego evergreenu Białostockiego/Własta. A i ‘Łajka’ imponującej w muzycznej samowystarczalności Doroty Kuzieli niewinnym utworem o pieskim życiu nie jest. Mamy jeszcze do kompletu Alicję Juszkiewicz z godnym podziwu coverem ‘Ogrzej mnie’ (zawierającym sample z ‘Kolorowych snów’ Just 5) oraz Julitę Wawreszuk, wywołującą aplauz m.in. za ‘Ciche mieszkanko’, adaptację hitu z repertuaru amerykańskiej aktorki i śpiewaczki Kristin Chenoweth. Zapowiada się ostra konkursowa jazda. Sam jeszcze nie wiem, jak zagłosuję. (Recenzja Grzegorza Chojnowskiego, Radio Wrocław Kultura)

Finaliści wezmą udział w warsztatach wokalnych, które poprowadzą – jak w ubiegłym roku – Andres Martorell i Magda Navarrete – wokaliści, performerzy oraz autorzy muzyki i tekstów.

NAGRODY W FINALE
Nagroda w wysokości 3 tysięcy zł dla każdego uczestnika Konkursu zakwalifikowanego do III etapu oraz nagrody w Koncercie Finałowym:

GRAND PRIX – statuetka TUKANA ZŁOTEGO oraz 25 tysięcy zł
Nagroda Dziennikarzy – statuetka TUKANA DZIENNIKARZY
Nagroda Publiczności – statuetka TUKANA PUBLICZNOŚCI

A także:

NAGRODA SPECJALNA STOWARZYSZENIA AUTORÓW ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej – 10 tysięcy zł
i
NAGRODA NIEMIECKO-POLSKIEGO TOWARZYSTWA KULTURALNEGO POLONICA E.V. W KOLONII – 2 tysiące zł wraz z zaproszeniem do udziału Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii.

Na zdjęciu wzruszony Cezary Studniak oddający hołd Wojciechowi Młynarskiemu i witający publiczność 38. Przeglądu Piosenki Aktorskiej

REKLAMA

To może Cię zainteresować