ART OF IMPROVISATION Creative Festival 2016 we Wrocławiu

Piotr Kaszuwara | Utworzono: 03.06.2016, 12:42
A|A|A

ART OF IMPROVISATION Creative Festival 2016
9-12 czerwca 2016
Centrum Kultury AGORA / Serbska 5a / Wrocław
www.ckagora.pl
bilety: 20 PLN – THE EX, 15 PLN – pozostałe koncerty
karnet
: 60 PLN – przedsprzedaż  / 80 PLN – od 1 dnia festiwalu

ART OF IMPROVISATION Creative Festival to projekt poświęcony sztuce improwizowanej podkreślający jej różnorodność, a przede wszystkim otwartość na zmianę i eksperymenty. Projekt poszerzony jest także o działania performerskie, taneczne i teatralne, oparte o improwizację. Najważniejszy punkt programu tworzą koncerty i performance mistrzów gatunku z Polski i zagranicy, przegląd i konkurs młodych improwizatorów, jam session, wystawa, projekcje filmowe, oraz wydarzenia towarzyszące w postaci warsztatów improwizacyjnych.

W tym roku program Festiwalu będzie kontynuował założenie stylistycznego otwarcia. Oprócz propozycji awangardowych, free improv czy jazzowych, publiczność będzie miała okazję usłyszeć koncerty grup związanych z młodą polską sceną niezależną, europejską sceną eksperymentalnego rocka i punka, w nieoczywisty sposób nawiązujące do tradycji folkowych.

Podczas AOI, 9-12 czerwca br., w Centrum Kultury AGORA wystąpią m.in.: legenda europejskiej sceny punkowej i eksperymentalnego rocka THE EX, Wayne Horvitz – amerykański kompozytor, pianista, klawiszowiec, znany ze współpracy z m.in. Johnem Zornem, związany z brytyjską sceną improwizacji duet Alex Ward i Dominic Lash, zespół LOTTO czyli wyjątkowe trio Pawła Szpury i Mike'a Majkowskiego i Łukasza Rychlickiego, duet taneczno-myzyczny tancerki i choreografki Katie Duck i wybitnej skrzypaczki Mary Oliver, noise rockowe eksperymentalne trio HUN związane z młodą polską sceną niezależną oraz ADIABATIC INVARIANTS – duet zeszłorocznego laureata Kreacji Marco Markidisa oraz Lucci Gazzi, łączący stylistykę free jazzu i elektronicznego sound artu.

Niezwykle ważnym elementem ART OF IMPROVISATION Creative Festival jest część konkursowa poświęcona młodym artystom prezentujących różnorodne formy improwizowane w oparciu o muzykę, teatr, performance, formy interdyscyplinarne. KREACJE umożliwiają najzdolniejszym improwizatorom młodego pokolenia pokazanie swoich działań szerszej publiczności. ZDERZENIA z kolei to okazja do unikalnych połączeń artystycznych. Twórcy, którzy nigdy wcześniej nie spotkali się na scenie, stają przed zadaniem improwizacji z losowo wybranymi partnerami. 

WARSZTATY IMPROWIZACYJNE w tym roku poprowadzą wybitna tancerka i choreografka Katie Duck oraz jeden z najciekawszych amerykańskich pianistów - Wayne Horvitz. Wstęp na warsztaty jest bezpłatny, są one także otwarte dla publiczności.

https://www.youtube.com/watch?v=scBI2-lUDTA

Projekt ART OF IMPROVISATION Creative Festival jest częścią programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

W programie:

9 czerwca  / czwartek
18.00 - wernisaż wystawy "Reductive Journal - partytury tekstowe i graficzne" / kurator: Paweł Szroniak i Ryoko Akama/ galeria, wstęp wolny
19.00 -00.00  KREACJE - koncerty młodych improwizatorów  / sala teatralna, wstęp wolny

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10 czerwca  /  piątek
18.00 -19.30 ZDERZENIA – losowanie składów; koncerty/ sala teatralna, wstęp wolny
20.00 KATIE DUCK & MARY OLIVER DUO (US/NL)- koncert/performance  / sala widowiskowa
21.30 ZDERZENIA – losowanie składów; koncerty / sala teatralna, wstęp wolny
00.00 Jam Session
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11 czerwca / sobota
11.00-15.00 Taniec improwizowany - warsztaty z Katie Duck / sala teatralna, wstęp wolny
 19.30 LOTTO (AU/PL) koncert/ sala widowiskowa
21.00 HUN (PL) koncert/ sala teatralna
22.30 Ogłoszenie wyników KREACJI i ZDERZEŃ
23.00 THE EX (NL) koncert/ sala widowiskowa
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
12 czerwca / niedziela
12.00 - 15.00 Wayne Horvitz masterclass - warsztaty improwizacyjne dla muzyków/ sala teatralna, wstęp wolny
13.00 - 17.00 - projekcje filmowe / klubo galeria Neon Side ul. Ruska 46C, wstęp wolny
18.00 ADIABATIC INVARIANTS (IT) koncert/ sala widowiskowa
19.30 ALEX WARD & DOMINIC LASH Duo (UK) koncert/ sala widowiskowa
21.00 WAYNE HORVITZ (US) koncert/ sala widowiskowa

I. KONCERTY I PERFORMANCE

KATIE DUCK & MARY OLIVER DUO (US/NL)

Katie Duck jest tancerką, choreografką i doświadczoną nauczycielką. W 1976 roku przeniosła się z ojczystych Stanów Zjednoczonych do Amsterdamu. Od tamtej pory występowała i uczyła tańca w Europie, USA, Azji, Nowej Zelandii i Południowej Ameryce. Katie Duck współpracowała z wieloma muzykami, występowała w duetach i zespołach z takimi artystami jak  Derek Bailey, Han Bennink, Ernst Reijseger, Tristan Honsinger , Mary Oliver, Sean Bergen, Alfredo Genovesi czy Michael Moore. Stworzyła artystyczny projekt MAGPIE, który z czasem przerodził się w organizację wspierającą młodych artystów. Aktualnie uczy w AHK Hoge School voor de Kunsten w Amsterdamie.

Mary Oliver - skrzypaczka, wirtuoz i teoretyk. Podobnie jak Katie Duck wyjechała z USA do Amsterdamu.  Związana z Instant Composers Pool, jest jedną z ważniejszych postaci amsterdamskiej sceny  improwizowanej oraz znaczącą artystką na scenie międzynarodowej. Wykonuje też współczesne kompozycje, grała premiery utworów takich kompozytorów jak m.in. Richard Barrett, John Cage, George E. Lewis czy Iannis Xenakis. Oliver współpracowała z takimi muzykami jak Han Bennink, Mark Dresser, Tristan Honsinger, Joëlle Léandre, George E. Lewis, Andy Moor, Evan Parker. Zajmuje się również improwizacją w ramach działalności badawczej - obroniła doktorat z teorii i praktyki muzyki improwizowanej na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego.

HUN – rzadki przykład rockowej, czystej i wolnej improwizacji na klasyczny, rudymentalny skład na gitarę, bas i perkusję. Brzmienie i technika gry wychodzą z tradycji szeroko pojętego noise-rocka i post-rocka, ale metoda działania muzyków jest typowa dla free improvisation. Członkowie grupy, pochodzący z różnych miast Polski (Warszawa, Siemianowice, Skarżysko-Kamienna), jako HUN spotykają się tylko na sesjach nagraniowych i koncertach, bez wcześniej przygotowanych szkiców i ustalonych zasad. Wnoszą jedynie swoje doświadczenia z gry w regularnych rockowych zespołach, jak również swoje indywidualne preferencje, przyzwyczajenia, gust i doświadczenie. Grają wtedy „bez użycia pamięci”, która jest niezbędna do ciągłego odtwarzania powtarzalnych, rockowych struktur. Efektem jest muzyka przywołująca brzmieniem i formami noise-rock, jednak wolna, ekperymentująca improwizacja uwalnia ją z oczywistych stylistycznych i gatunkowych zależności.  Chcąc przedstawić metodę i wyniki takiego działania można przywołać przykłady rockowej wolnej improwizacji w wykonaniu gitarzystów w projektach typu Ascension (Stefana Jaworzyna znanego ze Skullflower), The Blue Humans (Rudolpha Grey’a z Red Transistor i Mars) czy Storm And Stress (Iana Williamsa z Don Caballero i Battles).

Muzycy HUN to Łukasz Ciszak, Tomasz Juchniewicz i Grzegorz Zawadzki, na co dzień związani z takimi grupami jak Test Prints, Sorry Sluts, Mir, faleQ

https://sqrt-label.bandcamp.com/album/die-verschnitte
https://sqrt-label.bandcamp.com/album/hun

LOTTO (AU/PL)

PAWEŁ SZPURA i MIKE MAJKOWSKI  spotkali się razem w zespole Mikołaja Trzaski grając koncerty ze ścieżką dźwiękową do filmu Róża. Wpadli na pomysł założenia zespołu który pomógłby im oderwać się od typowej współczesnej improwizacji. Do współpracy zaprosili ŁUKASZA RYCHLICKIEGO z którym Paweł Szpura grał wielokrotnie w duecie. Debiutancki album ASK THE DUST wydali w grudniu 2014 r. Ich muzyka zawierała elementy rocka, improwizacji, country i noise. W kwietniu 2016 r. ukazała się druga płyta - ELITE FELINE.  W jednym z dwóch utworów na płycie gościnnie pojawia się Przemysław Jankowiak aka 1988 obecnie znany głównie z duetu SYNY.

MIKE MAJKOWSKI to australijski kontrabasista i kompozytor polskiego pochodzenia. Studiował w Sydney Conservatorium of Music, obecnie mieszka w Berlinie. Od 2001 działa aktywnie na scenie muzyki współczesnej, zarówno komponując i improwizując, grając  i organizując koncerty. Majkowski występuje solo, jak również z innymi artystami w rozmaitych projektach jak Blip (z Jimem Denleyem), Roil (z Chrisem Abrahamsem i Jamesem Waplesem), Hailu Mergia Trio (z Hailu Mergia i Tonym Buckiem), Konzert Minimal (berlińskim kolektywie wykonującym współczesnej kompozycje) i duet z Robertem Piotrowiczem.

PAWEŁ SZPURA - perkusista, którego styl jest kompilacją wielu tradycji. W jego grze można usłyszeć inspiracje perkusją czarnej i arabskiej Afryki, tradycje tureckie, a także nawiązania do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60-tych i 70-tych. Szpura operuje tymi stylistykami z niezwykłą lekkością, zaskakując słuchacza rozwiązaniami rytmicznymi lub wprowadzając go w głęboki trans. Jest kontynuatorem tradycji Eda Blackwella i Hamida Drake’a.  Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim. Jest członkiem uznanych zespołów takich jak CUKUNFT, HERA czy PURUSHA.

ŁUKASZ RYCHLICKI – gitarzysta, znany m.in. jako członek zespołu KRISTEN. Jego styl gry jest trudny do zdefiniowania, porusza się na granicy ustalonych norm i improwizacji. Razem z Pawłem Szpurą stworzył duet w hołdzie Albertowi Aylerowi, w którym zanurzyli się w ostrym, bezkompromisowym, swobodnym avant-free jazzie. Z bratem Mateuszem Rychlickim tworzy duet SALTO. Współpracuje min. z Mikołajem Trzaską, Robertem Piernikowskim, Etamem Etamskim, Piotrem Kurkiem.

https://www.youtube.com/watch?v=AK2XX4wauz0
https://lottoband.bandcamp.com/releases

THE EX (NL)

The Ex to jeden z najbardziej niepowtarzalnych zespołów muzycznych na świecie. Hołdując zasadzie "zrób to sam" w ciągu 37 lat swego istnienia samodzielnie wydał ponad 40 albumów i zorganizował trasy, grając ponad 2000 koncertów. Swoboda działania przekłada się na styl zespołu, który bazując na punk-rocku charakteryzuje się wyjątkową otwartością na muzykę improwizowaną i folkową. Zespół podróżuje po świecie, nie tylko w sensie geograficznym, ale muzycznym, nawiązując  liczne kolaboracje z artystami różnych gatunków i kultur. Począwszy od takich postaci muzyki improwizowanej i eksperymentalnej jak Mats Gustafsson, Paal Nilssen-Love, Ken Vandermark, John Butcher, Tony Buck, Jaap Blonk, Han Bennink, Ab Baars czy Tom Cora, przez muzyków folkowych z Etiopii, Kongo, Kurdystanu i Europy Wschodniej, po muzyków rockowych z tak znanych zespołów jak Sonic Youth, Fugazi, Shellac, Tortoise, Zu czy Chumbawamba.

W ten sposób powstała niezwykła muzyka będąca połączeniem intelektu i żywiołowości, precyzji i anarchii, czerpiąca z możliwości free jazzu, muzyki etnicznej, noise-rocka, industrialu, muzyki orkiestrowej, elektronicznej, a nawet politycznego kabaretu. Pełne pasji, zaangażowania jak również zwykłej zabawy koncerty pozwalają zapoznać się z dwoma istotnymi elementami muzyki The Ex - eksploracji możliwości rytmicznych i specyficznemu sposobowi improwizacji, który najlepiej oddaje holenderski termin "vrije improvisatie" bliższy znaczeniowo "instant composition" czyli improwizacji pojmowanej jako komponowanie na bieżąco, w danej chwili.

The Ex to:
• TERRIE HESSELS - gitara, gitara barytonowa
• ARNOLD DE BOER - wokal, gitara, sampler
• ANDY MOOR - gitara, gitara barytonowa
• KATHERINA BORNEFELD - perkusja, wokal

http://www.theex.nl/news.html
https://www.youtube.com/watch?v=LF5BKImgoUc
https://www.youtube.com/watch?v=jPWcf3U4oHs

ADIABATIC INVARIANTS

Adiabatic Invariants  to improwizujacy, eksperymentalny duet z Włoch w składzie Lucca Gazzi (perkusja) i Marco Matteo Markidis (komputer, elektronika). Marco Matteo Markidis jest laureatem zeszłorocznych KREACJI. Muzyka duetu łączy tradycję free jazzu (Gazzi) i sound artu (Markidis), słychać w niej inspiracje twórczością Iannisa Xenakisa. Rytmy i akustyczne dźwięki perkusji Gazziego są na żywo przetwarzane cyfrowo przez Markidisa. Artystów interesuje koncepcja połączenia nauki i sztuki. W swoich działaniach eksplorują również takie zagadnienia jak partytury graficzne czy działania skupiające się na przestrzeni dźwiękowej.

AUDIO

https://soundcloud.com/adiabatic-invariants/new-album-preview
https://soundcloud.com/l-i-a-r-s-s-production/sets/adiabatic-invariants

VIDEO

https://www.youtube.com/watch?v=x5qlzC8d8jw
https://www.youtube.com/watch?v=bY_bH0trxHs

ALEX WARD & DOMINIC LASH Duo (UK)

Alex Ward Dominic Lash współpracują ze sobą od 2001 roku. Wspólnie występowali w takich składach jak The Locals, Barkingside, Gannets, Two Level Lunch, Predicate, Consorts i Dominic Lash Quartet. Ich muzyka jako duetu oscyluje między wolną improwizacją a elementami kompozycji. W październiku 2015 wydali debiutancką płytę „Appliance„. Podczas występu na AOI muzycy zaprezentują cześć materiału z albumu, kilka nowych kompozycji wzbogaconych o wiele spontanicznych improwizacji.

ALEX WARD – londyński kompozytor, improwizator, multiinstrumentalista. Jego kariera improwizatora zaczęła się w 1986 kiedy poznał gitarzystę Dereka Bailey’a, z którym wielokrotnie współpracował. Od tamtej pory występuje jako klarnecista a od 200 r. również jako gitarzysta z wieloma muzykami jak Steve Beresford, Lol Coxhill, Thurston Moore, Joe Morris czy Weasel Walter. Jest członkiem wielu improwizujących grup w tym Weavels, power-trio N.E.W. czy duetów z Kay Grant i Stevem Noblem.

DOMINIC LASH – mieszkający w Bristolu kontrabasista, improwizator. Jego działalność wykracza poza kontrabas, gra i komponuje muzykę na inne instrumenty a także pisze teksty o muzyce i sztuce. Występował m.in. z Tonym Conradem, Joe Morrisem, Evanem Parkerem and Stevem Reid. Jego główne projekty to The Dominic Lash Quartet, The Set Ensemble and The Convergence Quartet. Przez ponad dekadę mieszkał w Oxfordzie, gdzie był kluczową postacią grupy Oxford Improvisers.

WAYNE HORVITZ

Wayne Horvitz – amerykański kompozytor, pianista, klawiszowiec i producent. Koncertował w USA, Europie, Azji i Australii. Laureat wielu prestiżowych nagród i stypendiów. W latach 80-tych związany z awangardową, improwizowaną sceną nowojorską, wspólnie z takimi postaciami jak Bobby Previte, Butch Morris, Fred Frith, Elliott Sharp,  John Zorn. Od lat 90’tych mieszka w Seattle.

Horvitz jest liderem kwartetu the Gravitas Quartet, Sweeter Than the Day, Zony Mash, The Four plus One Ensemble oraz Wayne Horvitz European Orchestra i współzałożycielem New York Composers Orchestra.  Był też kluczowym muzykiem w takich zespołach  jak The President, Horvitz/Morris/Previte Trio, Pigpen, Zony Mash, The New York Composers' Orchestra, Ponga i The FourPlus One Ensemble. 

Występował i współpracował m.in. z takimi artystami jak: John Zorn (Naked City, Cobra), Bill Frisell, Robin Holcomb, Fred Frith, Julian Priester, Philip Wilson, Michael Shrieve, Bobby Previte, Elliott Sharp Skerik, William Parker, Ron Miles, Sara Schoenbeck, Peggy Lee, Steven Bernstein, Briggan Krauss, czy Kronos String Quartet. Jako kompozytor, Horvitz pisał muzykę dla The Kitchen, The Kronos Quartet, Brooklyn Academy of Music, New World Records, The Seattle Chamber Players czy Earshot Jazz, oraz na liczne zamówienia publiczne. Pisze utwory m.in. na orkiestry kameralne, kwartety smyczkowe. Tworzy również muzykę elektroniczną. Współpracuje też z teatrami, w tym z teatrami tańca (m.in. projekt 55 Music and Dance in Concrete), oraz z twórcami filmowymi, m.in. z reżyserem Gus’em Van Santem.

Muzyka Wayne’a Horvitza umyka zamknięciu w jednej stylistyce. Artysta bawi się gatunkami zależnie od projektu, którym się zajmuje. Jego styl można określić jako „ekonomiczny lecz jednocześnie liryczny, nigdy nie odchodzący daleko od typowych dla jego kompozycji, silnych melodycznych motywów, równocześnie stale fundujący publiczności małe niespodzianki” (The Wire UK)

https://soundcloud.com/wbhorvitz/if-only
http://waynehorvitz.bandcamp.com/
http://www.waynehorvitz.com/

II . KREACJE / ZDERZENIA

KREACJE / koncerty młodych improwizatorów 

KREACJE to pierwsza część konkursu dla młodych improwizatorów. Uczestnicy wyłonieni spośród nadesłanych zgłoszeń będą mieli okazję wystąpić na scenie festiwalu Art Of Improvisation. Celem KREACJI jest prezentacja i promocja najbardziej utalentowanych młodych improwizatorów działających w dowolnych dziedzinach sztuki. Osoby zakwalifikowane do KREACJI uczestniczą również w ZDERZENIACH. Stwarza to możliwość do unikalnych zestawień łączących różne dziedziny sztuki. Artyści, którzy nigdy wcześniej nie spotkali się na scenie, stają przed zadaniem improwizacji z losowo wybranymi partnerami.

ZDERZENIA zakładają w sobie element przypadku – losowanie, które wyznacza ostateczny skład i formę występu. Do momentu losowania artyści nie wiedzą z kim wystąpią i w jakim składzie, a całość odbywa się z udziałem publiczności.

W KREACJACH i ZDERZENIACH wyłonieni zostaną dwaj laureaci. Pierwsza kategoria to Skład ZDERZEŃ – najlepszy duet lub trio wylosowane w trakcie ZDERZEŃ otrzyma 3000 PLN. Drugą kategorią będzie Osobowość KREACJI i ZDERZEŃ – nagroda 2000 PLN, oraz propozycja występu na kolejnej edycji festiwalu dla artysty, który wyróżnił się w konkursie jako indywidualność.

Laureatów wybierze jury złożone z dziennikarza muzycznego, artystę improwizującego i przedstawiciela CK AGORA. Dotychczas w trzech edycjach udział wzięło blisko 70 artystów: muzyków, tancerzy, performerów i aktorów, m.in. Kamil Szuszkiewicz, Małgorzata Bogusz, Tomasz Gadecki, Matylda Gerber, Marcin Bożek, Mateusz Rybicki, Wojciech Romanowski, Zbigniew Kozera, Adam Gołębiewski, Suavas Levy, Mateusz Gawęda, Sławomir Pezda i Thomas Kolarczyk, Luca Gazzi i Marco Matteo Markidis.

III. JAM SESSION

To okazja do wspólnej improwizacji gwiazd festiwalu, uczestników KREACJI oraz przedstawicieli
wrocławskiej sceny jazzowej. Artyści i publiczność mają okazję spotkać się w niezobowiązującej atmosferze, wymienić się uwagami i doświadczeniami, spotkać się na scenie w wieloosobowych składach ad hoc. Jam session to często jedyna i niepowtarzalna okazja do usłyszenia danego składu. Jam Session owocuje również przyszłymi, trwałymi współpracami muzyków.

IV. WARSZTATY IMPROWIZACYJNE - Wydarzenie Towarzyszące ART OF IMPROVISATION Creative Festival

Główną ideą Warsztatów Improwizacyjnych jest stworzenie wspólnej przestrzeni porozumienia artystycznego zarówno profesjonalnych muzyków jak i amatorów. Poprzez pracę w grupach z wybitnymi artystami, warsztaty improwizacyjne są wspaniałą okazją dla wszystkich pasjonatów muzyki i tańca do podniesienia swoich umiejętności artystycznych w praktyce, jak i wyostrzenia świadomości i rozumienia sztuki improwizowanej. Warsztaty w ramach AOI są zawsze bezpłatne i otwarte dla publiczności. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, na zajęcia obowiązują zapisy.
Podczas tegorocznej edycji warsztaty poprowadzą tancerka i choreografka Katie Duck oraz amerykański kompozytor, pianista, klawiszowiec  -  Wayne Horvitz.

Wayne Horvitz Masterclass. Improwizator a kompozycja. Kompozytor a improwizacja.

3 godzinne warsztaty improwizacji z Waynem Horvitzem.

Warsztat dotyczyć będzie sposobów osiągnięcia strukturalnego rygoru i kompozycyjnej spójności w improwizacji.  Uczestnicy zapoznają się z technikami improwizacji na przykładach z historii jazzu, muzyki klasycznej i współczesnej w tym z  metodą dyrygowania improwizującym zespołem opracowaną przez Butcha Morrisa a także z metodą Game piece Johna Zorna.  Będzie to też okazja by doświadczyć pracy z partyturami graficznymi czy podyskutować na temat tradycyjnej improwizowanej muzyki z Indii, Indonezjii i Północnej Afryki. Uczestnicy poznają praktyczne narzędzia wzbogacające możliwości rozwoju własnej twórczości muzycznej.  By uczestniczyć w warsztacie pomocna będzie biegłość w grze na instrumencie i znajomość nut, nie jest to jednak warunek konieczny. 

12.06.2016
godz. 12.00-15.00 / sala teatralna
zapisy: marta.kozlowska@ckagora.pl

Katie Duck works hop

Dla uczestników o różnym doświadczeniu i stopniu zaawansowania, uprawiających różne dziedziny sztuk performatywnych, zainteresowani improwizacją. 

Katie Duck poprowadzi tancerzy i performerów przez różne ćwiczenia fizyczne w celu rozpoznania jak nasze oczy i uszy wpływają na wybór wykonywanych ruchów oraz wprowadzenia w zagadnienie badań nad rozwojem mózgu w kontekście pytania “jak nauczyliśmy się chodzić”. Warsztaty to także sesje improwizacji jako pracy z przestrzenią i czasem. Improwizacja taneczna rozumiana jako działanie tu i teraz, na które składają się emocje, przypadek, interakcje, nieład, intuicja i inspiracje. Pod wpływem indywidualnych, spontanicznych decyzji te surowe elementy składają się każdorazowo w oryginalną całość.

11.06.2016
godz. 11.00-15.00 / sala teatralna
zapisy: marta.kozlowska@ckagora.pl

 

 V. PROJEKCJE FILMOWE - Wydarzenie Towarzyszące ART OF IMPROVISATION Creative
Festival – projekcje w klubie Neony na ul. Ruskiej

Projekcje filmowe podczas AOI to już niemalże tradycja. Co roku prezentujemy bezpłatnie filmy zwiazane tematycznie z improwizacją. Pojawiały się zarówno wyjątkowe dokumenty w stylu Touch The Sound czy Amplified Gesture, jak zapisy niezwykłych koncertów jak Cosa Brava, Multiple Otomo (Otomo Yoshihide), a nawet filmy fabularne np. kultowy Space Is The Place.

W tym roku pokażemy:

-         koncert zespołu 4 Corners (Ken Vandermark/Paal Nilssen-Love/Adam Lane/Magnus Broo) – Alive In Lisbon 2008,

-         dokument muzyczny Ikue Mori – Kibyoshi,

-         oraz unikatowy Captain Beefheart And His Magic Band – The Lost Broadcasts.

VI. WYSTAWA "Reductive Journal - partytury tekstowe i graficzne"

Kurator: Paweł Szroniak

Na wystawie zostaną zaprezentowane partytury opublikowane w „Reductive Journal”- czasopiśmie założonym przez Ryoko Akamę, Heather B. Frasch i Daniela del Rio w 2013 roku, poświęconemu zjawiskom z obszaru krytycznego myślenia, sztuki dźwięku, muzyki, sztuk wizualnych i literatury, badające relacje pomiędzy doświadczeniami dźwiękowymi a tekstem/obrazem.

„Przypadek jest zdyscyplinowany, improwizacja rzadko taka bywa” – ten pogląd Johna Cage’a jest myślą przewodnią wystawy. Według amerykańskiego kompozytora improwizacja często bywa jedynie prezentacją zaszczepionych automatyzmów, natomiast prawdziwie wolna muzyka wynika z intensywnej pracy interpretacyjnej nad partyturą, do czego mają pobudzać niestandardowe sposoby notacji. Wiąże się z tym cały szereg zagadnień, jak muzyka niezdeterminowana, ustrukturyzowana improwizacja, przenoszenie uwagi z aktu grania na wzajemne słuchanie.

Wystawa zaprezentuje partytury takich artystów jak Ryoko Akama, Bruno Duplant, Patrick Farmer, Heather B. Frasch, Jurg Frey, Joseph Clayton Mills, Trevor Simmons, Christine Sum Kim, Manfred Werder, Lo Wie, Audra Wolowiec.

Kuratorzy: Paweł Szroniak, Ryoko Akama

Wernisaż: środa 9 czerwca 2016r. godz. 18.00 / wystawa do 30 czerwca 2016r.

 

REKLAMA

To może Cię zainteresować