100 000 aut na dobę na A4?

Przemek Gałecki | Utworzono: 24.05.2016, 09:01
A|A|A

Według badań przeprowadzonych dla GDDKiA za 15 lat natężenie ruchu w okolicach Wrocławia - chociaż trudno to sobie wyobrazić - będzie dwukrotnie większe (ponad 100 tys. samochodów na dobę, obecnie to 50 tys. aut na dobę). I to nawet jeśli zostanie dobudowany trzeci pas ruchu między Wrocławiem a Legnicą. Takie zresztą są plany, ale projekt nie znalazł się w rządowych programie budowy dróg na najbliższe lata.

A przecież już w przyszłym roku do A4 w okolicach Legnicy włączona zostanie ekspresówka ze Świnoujścia, gotowy będzie też ostatni fragment S8 z Warszawy. Rozwiązaniem byłaby zupełnie nowa droga łącząca Kąty Wrocławskie z węzłem Wrocław Południe. Ale bez politycznego wsparcia nie ma na to szans.

Plany dotyczące dobudowy trzeciego pasa i pobocza między Wrocławiem a Legnicą nie znalazły się jak dotąd  w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. - Nie ma na co czekać - alarmuje Maciej Zathey z Instytutu Rozwoju Terytorialnego, który także prognozował przepustowość na A4.

Badania natężenia ruchu wykonywane są co 5 lat. Ostatni Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony został w 2015 roku. W porównaniu do 2010 roku, ruch na drogach międzynarodowych woj. dolnośląskim wzrósł o 17 procent, na krajowych o 11 procent.

Plany ma także GDDKiA. Chodzi o poszerzenie drogi A4 na odcinku Wrocław – Krzywa oraz autostrady A18 na odcinku Krzywa – Golnice. Mówi Maciej Wołodko z wrocławskiego oddziału dyrekcji:

Projektowana jest rozbudowa autostrady A4 na odcinku Wrocław – Krzywa oraz autostrady A18 na odcinku Krzywa – Golnice do parametrów autostrady płatnej, obejmująca m.in. budowę dodatkowych pasów ruchu oraz pasów awaryjnych, budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP), likwidację, przebudowę i budowę nowych węzłów drogowych, czy budowę Obwodów Utrzymania Autostrady. Długość: 108,1 km. Projekt nie znajduje się w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023, w związku z czym nie jest możliwe na ten moment udzielenie wiążącej informacji o terminie jego realizacji.

Badania natężenia ruchu wykonywane są co 5 lat. Ostatni Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony został w 2015 roku. W porównaniu do 2010 roku, ruch na drogach krajowych w woj. dolnośląskim wzrósł o 11 procent. O 17% wzrósł na drogach międzynarodowych, na pozostałych drogach krajowych w woj. dolnośląskim spadł o 1%. Średnie dobowe natężenie ruchu na wspomnianym odcinku autostrady A4 wynosi (pojazdów silnikowych na dobę, łącznie w obu kierunkach):

• Między węzłem Złotoryja a węzłem Legnica: 28882
• Między węzłem Legnica a węzłem Wądroże Wielkie: 31687
• Między węzłem Wądroże Wielkie a węzłem Budziszów: 33901
• Między węzłem Budziszów a węzłem Kostomłoty: 31549
• Między węzłem Kostomłoty a węzłem Kąty Wrocławskie: 47570
• Między węzłem Kąty Wrocławskie a węzłem Pietrzykowice: 46055
• Między węzłem Pietrzykowice a węzłem Wrocław Południe: 49366
• Między węzłem Wrocław Południe a węzłem Bielany Wrocławskie: 50037

Więcej o GPR 2015: http://www.gddkia.gov.pl/pl/2551/GPR-2015

Prognoza ruchu dla ww. odcinka wykonana została przez Tebodin Poland na podstawie GPR 2010. Prognoza wykonana została dla wariantu bezinwestycyjnego (bez rozbudowy A4) oraz dla wariantu po ewentualnej rozbudowie A4. Prognoza przewiduje przejęcie ruchu z S3, na kartogramach nie podano jednak adekwatnych obliczeń dla węzła Legnica II (A4 z S3). W tym roku planujemy zlecenie aktualizacji analizy i prognozy ruchu. Jej wyniki powinny być znane w 2017 roku.

REKLAMA

To może Cię zainteresować