Proza Marka Krajewskiego po raz pierwszy na scenie

Radio RAM | Utworzono: 15.05.2015, 14:36
A|A|A

fot. Krzysztof Bielin

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na spektakl Koniec świata w Breslau w reżyserii Agnieszki Olsten – pierwszą realizację teatralną prozy Marka Krajewskiego. Wrocławski pisarz jest jednym z najbardziej poczytnych autorów w Polsce, tłumaczonych na blisko dwadzieścia języków. Koniec świata w Breslau to pełen napięcia thriller psychologiczny, rozgrywający się w fascynującym i mrocznym świecie lat dwudziestych XX wieku.

Scenografię zaprojektował rzeźbiarz Olaf Brzeski, kompozytorem muzyki do spektaklu jest multiinstrumentalista Kuba Suchar. Nad choreografią pracował tancerz, aktor i choreograf Tomasz Wygoda. W roli Eberharda Mocka wystąpi aktor i reżyser, dyrektor Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu – Konrad Imiela. Jego żonę Sophie zagra studentka wrocławskiej PWST – Pola Błasik.
Na scenie zobaczymy czternastu aktorów w osiemnastu rolach.

Adaptację powieści napisał wspólnie z reżyserką dramaturg, tłumacz, reżyser i autor scenariuszy filmowych w jednej osobie – Krzysztof Kopka. O swej pracy nad książką Krajewskiego mówi: „Zrezygnowałem z powieściowych dygresji i postaci, które w tych wątkach występują. Inne postaci łączyłem – prostytutka Mitzi jest w scenariuszu «dziewczyną z dorożki» i jedną z ofiar «mordercy z kalendarza». W powieści to trzy różne osoby, ale – rzeczywistość teatru podlega bez porównania większym ograniczeniom materialnym niż wyobraźnia pisarza. Nie ma też w adaptacji brata Mocka, tępego proletariusza, którego homofobiczne opinie przejmuje na scenie Eberhardt. Wyższe wykształcenie pana radcy i jego niegdysiejsze rozmiłowanie w rzymskich klasykach jest tylko cienką warstwą kulturalnego lukru, pod którym napotkamy jego brutalne i w gruncie rzeczy prostackie ego.

Wrocław roku 1927 oglądamy oczyma Mocka lub wszechwiedzącego narratora. Widzimy to tylko, co przykuwa ich uwagę. A ich na przykład nie interesuje fakt, że na ulicach Breslau coraz więcej jest mężczyzn w uniformach nazistowskiej SA. Ten kontekst jest dla naszego spektaklu ważny”…


Marek Krajewski
KONIEC ŚWIATA W BRESLAU

reżyseria: Agnieszka Olsten
scenariusz: Krzysztof Kopka, Agnieszka Olsten
scenografia: Olaf Brzeski
muzyka: Kuba Suchar
kostiumy: Mirek Kaczmarek
realizacja scenografii: Witold Śliwa
choreografia: Tomasz Wygoda
projekcje wideo: Jakub Lech
reżyseria świateł: Robert Mleczko
inspicjentka, suflerka: Elżbieta Kozak

obsada:
Konrad Imiela [Teatr Muzyczny Capitol] – Eberhard Mock, radca kryminalny
Tomasz Orpiński – Kurt Smolorz, wachmistrz kryminalny
Przemysław Kozłowski – Gustav Meinerer, asystent kryminalny / książę Aleksiej von Orloff, ojciec duchowy
Pola Błasik [PWST Wrocław] – Sophie, żona Mocka
Piotr Bondyra – Erwin, bratanek Mocka
Jolanta Solarz – Elisabeth Pflüger, przyjaciółka Sophie
Justyna Antoniak [Teatr Muzyczny Capitol] – Inge Gänserich
Beata Rakowska – Mitzi
Jerzy Senator – Heinrich Mühlhaus, dyrektor kryminalny
Michał Szwed – Jacob, syn marnotrawny Mühlhausa
Krzysztof Boczkowski – Leo Hartner, dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej / profesor Erich Hockermann
Maciej Kowalczyk – Fritz Roberth, szlifierz
Tadeusz Ratuszniak – baron von Hagenstahl / Norbert Risse, kierownik kasyna
Krzysztof Zych – Helmut Völlinger, astrolog i jasnowidz

prapremiera: 16 maja 2015 Wrocławski Teatr Współczesny Duża Scena
Więcej na: www.wteatrw.pl

REKLAMA