Wygrywaj bilety z RAM-em!

Radio RAM | Utworzono: 04.10.2009, 19:15 | Zmodyfikowano: 05.10.2009, 14:34
A|A|A

MULTIKINO WROCŁAW PASAŻ - Kino na obcasach - Weronika postanawia umrzeć (pod patronatem radia RAM) - 6 października - godz. 20. Jeśli chcesz zdobyć podwójne zaproszenie wyślij sms-a pod numer 71160 w treści wpisz: RAM, Kino na obcasach, swoje imię i nazwisko.

Wydawać by się mogło, iż 28-letnia Weronika Deklava ma w życiu wszystko: urodę, dobrze płatną pracę i piękne mieszkanie w Nowym Jorku. Brakuje jej jednak najważniejszego: sensu życia. Dlatego pewnego wieczora, Weronika postanawia umrzeć. Dwa tygodnie później budzi się w szpitalu ze śpiączki. Okazuje się, że lekarzom udało się ją uratować po próbie samobójczej. Jednak serce Weroniki doznało nieodwracalnego uszczerbku i wkrótce przestanie bić. Mając przed sobą niewiele czasu, Weronika zaczyna patrzeć na świat jak nigdy wcześniej. Dwa tygodnie później budzi się w szpitalu ze śpiączki. Okazuje się, że jej serce jest bardzo słabe i dziewczyny nie da się już uratować. Mając przed sobą jedynie tydzień życia, Weronika zaczyna patrzeć na rzeczywistość jak nigdy przedtem. Zmienia otaczający ją świat oraz siebie.

Idea Kina Na Obcasach została stworzona specjalnie dla kobiet, którym proponujemy wspólne spotkania w Multikinie i Silver Screenie na specjalnie przygotowanych seansach, które odbywają się w każdy pierwszy wtorek miesiąca o godzinie 20:00

Celem projektu jest zachęcenie Pań do aktywnego spędzania czasu z przyjaciółkami w kinie. Przed każdym sensem wraz ze Sponsorami projektu organizowane są różne aktywności dla kobiet. Są to na przykład: degustacje, samplingi, prezentacje produktów, pokazy mody, degustacje, porady kosmetyczne, czy nauka tańca.

**************************************

TEATR WSPÓŁCZESNY (duża scena) - Król Lear - 6 października - godz. 19.15. Jeśli chcesz zdobyć podwójne zaproszenie wyślij sms-a pod numer 71160 w treści wpisz: RAM, Król Lear, swoje imię i nazwisko.

Jan Kott pisał o Królu Learze Szekpira jako o wielkiej grotesce, nie tragedii. Czytał dramat stradfordczyka przez pryzmat egzystencjalnych tekstów teatru absurdu, a zwłaszcza Końcówki Samuela Becketta. W historii Leara, Błazna, Gloucestera widział symbol losu człowieka, Everymana rodem z średniowiecznego Theatrum Mundi. Co opowieść o starym królu, który niespodziewanie postanawia podzielić królestwo między trzy córki, znaczy dzisiaj?

Litewski reżyser, od wielu lat prowadzący własną grupę teatralną, postanowił zburzyć linearny rozwój akcji, 'przeczytać' Króla Leara od końca, a przede wszystkim nie ukrywać, że jest to historia odgrywana na scenie i że jej bohaterami są także aktorzy. Reżysera najbardziej interesuje właśnie ta metateatralna perspektywa oraz stworzenie spektaklu, który byłby świadectwem pewnego procesu, dziennikiem teatralnej podróży, zapisem zmagań z pamięcią i czasem.

***************************************

 TEATR POLSKI  (duża scena) - V Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog-Wrocław - Idiota (pod patronatem radia RAM) - 12 października - godz. 19.30. Jeśli chcesz zdobyć podwójne zaproszenie wyślij sms-a pod numer 71160 w treści wpisz: RAM, Dialog, swoje imię i nazwisko.

V Międzynarodowy Festiwal Teatralny DIALOG-WROCŁAW (10 – 17 października 2009) to piętnaście spektakli i czternastu wybitnych reżyserów i najciekawszych twórców współczesnego teatru na świecie.

Już za kilkanaście dni rusza piąta, jubileuszowa edycja MFT DIALOG-WROCŁAW. Dotychczas zaprezentowano międzynarodowej publiczności 63 spektakle z 20 krajów całego świata i odwiedziło nas blisko 30 tysięcy widzów. Festiwal DIALOG-WROCŁAW to nie tylko prezentacja świetnych spektakli polskich i zagranicznych, ale przede wszystkim taki ich dobór, który pozwala na gorący dialog z twórcami i widzami - zarówno o wartości artystycznej przedstawień, jak i problemach daleko wykraczających poza sprawy stricte teatralne.

W programie tegorocznego Festiwalu znalazło się 14 wybitnych nazwisk: Lev Erenburg, Cezaris Graužinis, Ivo van Hove, Grzegorz Jarzyna, William Kentridge, Jan Klata, Oskaras Koršunovas, Dmitry Krymov, Christoph Marthaler, Rabih Mroué, Eimuntas Nekrošius, Luk Perceval, Barbara Wysocka i Alize Zandwijk. Po raz pierwszy w Polsce wystąpi również słynny lalkarski teatr Handspring Puppet Company z RPA.

Tematem przewodnim V MFT DIALOG-WROCŁAW jest hasło „Wobec zła”. Mamy czas ogólnoświatowego kryzysu ekonomicznego i towarzyszącej mu społecznej depresji. Jest to dobry moment, by przyjrzeć się, jak te problemy znalazły odzwierciedlenie w sztuce najważniejszych twórców współczesnego teatru światowego. Wspólnie, choć każdy w inny sposób, próbują oni zdiagnozować zło, które będzie również tematem codziennych spotkań z artystami w Klubie Festiwalowym RURA (ul. Łazienna 4) oraz finałowego panelu, w którym udział wezmą znane osobistości świata kultury, filmu, teatru i mediów.

Krystyna Meissner, dyrektor Festiwalu: - Zastanawiający jest obraz świata, jaki wyłania się z tych przedstawień. Bez względu na to czy mają one formę groteski, reportażu, przekazu multimedialnego, czy też operują językiem bardziej tradycyjnym, oraz niezależnie od przynależności generacyjnej ich twórców, dokonana w nich diagnoza naszej rzeczywistości budzi niepokój. Więcej – budzi grozę. Śmiech często zamiera w gardle, a przerażenie gasi odruch wzruszenia. Dlaczego? Jeżeli „świat jest teatrem”, jak chciał Szekspir, to ten współczesny nam teatr–świat bezwstydnie obnaża przed nami swoją złą twarz. Czyżby twórcy czuli potrzebę takiej demaskacji? Po co? Czy chcą siebie i nas zapytać: unde malum?, skąd zło? I przede wszystkim – jaki jest nasz wspólny udział w jego sile sprawczej?

Sprzedaż biletów na V Międzynarodowy Festiwal Teatralny DIALOG-WROCŁAW oraz szczegółowy program spektakli, spotkań z artystami i wydarzeń towarzyszących na stronie www.dialogfestival.pl.

IDIOTA - reżyseria: Eimuntas Nekrosius Teatr: Teatr Meno Fortas, Wilno/Vilnius (Litwa/Lithuania), czas (duration): 5h 35'

Powieść Idiota ukazała się po raz pierwszy w roku 1869. Pierwotnie miała nosić tytuł Książę Myszkin. Podczas pracy nad książką Dostojewski pisał w liście: "Chodzi mianowicie o przedstawienie absolutnie doskonałego człowieka. Moim zdaniem nie może być nic trudniejszego, zwłaszcza w naszych czasach..."

Do Petersburga, do rodziny Jepanczynów przyjeżdża po wieloletniej kuracji w Szwajcarii młodzieniec podający się za dalekiego krewnego. Młodzieniec ów to Lew Nikołajewicz Myszkin, pochodzący ze świetnego rodu, który przyjechał do Rosji przejąć duży spadek. Wyróżnia go niezwykła dobroć, niekiedy na granicy naiwności, współczucie, szlachetność i mądrość, które potrafią jednak docenić tylko nieliczni. Dla większości jest tylko nieprzystosowanym do życia idiotą, zbyt mało sprytnym i egoistycznym, by radzić sobie w społeczeństwie. Jego losy splotą się z rodziną Jepanczynów, tajemniczą kobietą Nastazją Filipowną oraz zakochanym w niej do szaleństwa porywczym kupcem Rogożynem.

„Na pierwszy plan tego przepięknego spektaklu kolejny raz wysuwa się niemożność bycia szczęśliwym, ból jaki niesie miłość, okrutna samotność, która popycha nas ku obojętności wobec świata i ludzi.” (Maria Grazia Gregosi, www.delteatro.it )

“Adaptacja niemal wizjonerska, która śledzi ludzkie pasje i emocje, wspomagając się cudownie wkomponowanymi w spektakl symbolami i metaforami; fascynująca dzięki zupełnie niezwykłym aktorom – perfekcyjnym jak mechanizm zegarka, bezbłędnie panującym nad swymi głosami i ciałami. To spektakl delikatny i poetycki, jak najbardzej aktualny, idealny w każdej swojej części. Po prostu perfekcyjny”. (Mara Zompatori, www.auditorium.com)

Eimuntas Nekrošius, ur. 1952 roku, reżyser teatralny, realizuje również spektakle operowe. Żywa legenda teatru litewskiego. Nie ma chyba bardziej uhonorowanego i rozpoznawalnego twórcy teatralnego tego kraju. Od lat podziwiany za swój niepowtarzalny, wyrazisty styl. Jak piszą krytycy „Jego spektakle uwodzą wizualnym pięknem i porażają ładunkiem emocjonalnym.” Niemal wszystkie przedstawienia Nekrošiusa otrzymały nagrody na festiwalach teatralnych na Litwie i w całej Europie, święcąc tryumfy i wzbudzając zachwyt widowni. Niezwykle długa jest lista nagród reżysera. By wymienić tylko niektóre: w 1992 r. został uhonorowany nagrodą specjalną Związku Teatralnego Litwy jako najlepszy reżyser roku, w 1994 r. we włoskiej Taorminie odebrał Europejską Nagrodę Teatralną (Premio Europa) w kategorii "Nowa rzeczywistość teatralna". Rok 2001 przyniósł mu prestiżową międzynarodową nagrodę Konstantego Stanisławskiego, 2004 – Moskiewską “Złotą Maskę”, a 2007 – nagrodę Stowarzyszenia Włoskich Krytyków. Od 1997 roku Nekrošius stale współpracuje ze współzałożonym przez siebie teatrem Meno Fortas w Wilnie. Jest doskonale znany polskiej widowni. W latach 1992- 2001 wszystkie jego najważniejsze spektakle (m.in.: Kwadrat, Wujaszek Wania, Mozart i Salieri, Don Juan, Trzy siostry, Miłość i śmierć w Weronie, Hamlet) były prezentowane i nagrodzone na festiwalu KONTAKT w Toruniu, gdzie zaprosiła je ówczesna dyrektor festiwalu, Krystyna Meissner. W 1999 r. Makbet i w 2001 r. Otello otrzymały I nagrodę, a Nekrosiusa uhonorowano nagrodą dla najlepszego reżysera festiwalu KONTAKT'99 i 2001. W kolejnych latach reżyser realizuje m.in.: Iwanowa i Wiśniowy Sad Czechowa, Makbeta Verdiego, Pieśni nad pieśniami. Kolejny słynny spektakl Nekrošiusa to Faust Goethego (prestiżowa nagroda UBU w 2008). Najnowsza premiera - Idiota według Dostojewskiego odbyła się podczas międzynarodowego festiwalu Villa Adraiana w Rzymie, w lipcu 2009. Na festiwalu Dialog we Wrocławiu gości po raz pierwszy.

Teatr studyjny Meno Fortas został założony w 1998 z inicjatywy Eimuntasa Nekrošiusa i Nadjeżdy Gultajewej, przy wsparciu Ministerstwa Kultury ówczesnej Repubiki Litewskiej. Głównym celem studia było i jest wystawianie sztuk w reżyserii Nekrošiusa i prezentowanie ich zarówno na Litwie, jak i za granicą (corocznie poza granicami Litwy prezentowanych jest ok. 50 spektakli). Poza tym studio aktywnie pomaga i promuje młodych artystów, koordynuje wiele międzynarodowych projektów teatralnych. Wszystkie spektakle Nekrošiusa powstałe w Meno Fortas realizowane były w koprodukcjach. W samym studio stale pracują różni artyści, organizowane są tu koncerty, performanse, spektakle. Po przebudowie w roku 2007 studio Meno Fortas zaczęło funkcjonować jako „teatr kameralny.” www.menofortas.lt

******************************************

REKLAMA